Δελτίο Τύπου 934 Αθήνα: 8/1/2025

ΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΘΕΙ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ;

2010-2018: ΣΗΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ 137 ΘΑΝΑΤΟΙ ΚΑΙ 97 ΒΑΡΙΑ ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ

ΤΟ ΠΑΚΟΕ ΔΙΑΜΑΡΤΥΕΤΑΙ

ΚΥΡΙΟΙ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ,

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΑΔΙΚΑ ΧΑΘΗΚΑΝ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ.

  1. ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΤΩΝ ΤΡΑΙΝΩΝ ΜΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ.
  2. ΝΑ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΤΕ ΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΙΚΗ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΩΝ ΕΝΟΧΩΝ.
  3. ΝΑ ΑΝΑΡΤΗΣΕΤΕ ΠΙΝΑΚΑ ΕΣΟΔΩΝ-ΕΞΟΔΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΜΑΡΤΩΛΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΝΤΑΙ ΤΟ ΑΝΕΠΑΡΚΕΣ ΔΙΚΤΥΟ.

ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΤΑ ΝΕΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΧΙΛΙΑΔΕΣ …ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΜΑΣ!

Οκτώ χρόνια μετά την κοινοτική οδηγία του 2016 (ΟΔΗΓΙΑ 2016/798) για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με αυτήν! Αυτή η οδηγία αναφέρεται στους κανόνες ασφαλείας όλου του σιδηροδρομικού δικτύου.

Παρακάτω εκθέτουμε το ιστορικό των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου (πηγή propaganda.gr).

1971: Ιδρύεται ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας, με το Νομοθετικό Διάταγμα 674/1970, ως μετεξέλιξη των Σιδηροδρόμων Ελληνικού Κράτους.

1971: Κρυονέρι Αττικής. Σύγκρουση αυτοκινητάμαξας με εμπορική αμαξοστοιχία, 5 νεκροί, ανάμεσά τους ο μηχανοδηγός και ο προϊστάμενος της αυτοκινητάμαξας.

1972: Δοξαράς. Στην τότε μονή γραμμή ανάμεσα στα Ορφανά και στον Δοξαρά δυστύχημα με 21 νεκρούς από την σύγκρουση αμαξοστοιχιών. Ο Γιάννης Ρίτσος έγραψε την ίδια χρονιά το σχετικό με την τραγωδία τραγούδι «Άιντε και ντε», το οποίο μελοποίησε ο Νίκος Μαμαγκάκης και ερμήνευσε ο Γιάννης Πουλόπουλος.

1982: Πλατανιά. Αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται και ανατρέπεται έξω από το χωριό Πλατανιά Δράμας, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 4 και να τραυματιστούν 57 επιβάτες.

1994: Τιθορέα. Εκτροχιασμός ΙC από Αθήνα για Βόλο με 5 νεκρούς.

2006: Χρυσό. Δύο νεκροί και 18 τραυματίες από σύγκρουση τραίνου με αγροτικό όχημα που είχε ακινητοποιηθεί στις σιδηροδρομικές γραμμές. Νεκροί ο οδηγός του αυτοκινήτου και μία επιβάτης.

2010-2018: Σημειώνονται 137 θάνατοι και 97 βαριά τραυματίες μέσα σε 8 χρόνια.

2017: Άδενδρο. Αμαξοστοιχία του ΟΣΕ με 70 επιβάτες εκτροχιάστηκε στην περιοχή του Άδενδρου με 3 νεκρούς τον μηχανοδηγό, τον προϊστάμενο κίνησης και έναν επιβάτη.

2017: Η Ferrovie dello Stato Italiane στέλνει στην Ελλάδα τραίνα τριακονταετίας, τα οποία δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στην Ιταλία επειδή δεν διέθεταν συστήματα σύμφωνα με τις ιταλικές προδιαγραφές, εκμεταλλευόμενη το κενό στις ελληνικές προδιαγραφές.

2018: Η χώρα μας καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αριθμό θανάτων αναλογικά με τα τραινο-χιλιόμετρα, που διανύθηκαν αυτήν την χρονιά, και την δεύτερη σε σοβαρούς τραυματισμούς στις 28 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

2019: Διαβατά. Σύγκρουση αμαξοστοιχίας με επιβατικό αυτοκίνητο σε φυλασσόμενη διάβαση, 1 νεκρή και 1 τραυματίας.

Ιανουάριος 2022: Επιβάτες της αμαξοστοιχίας 54 μένουν εγκλωβισμένοι επί 20 ώρες στο σκοτάδι, σε θερμοκρασίες κοντά στο μηδέν, εν μέσω κακοκαιρίας, στην διαδρομή-«φιλέτο» Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

ΤΑ ΤΡΑΓΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΟ ΑΝΑΣΦΑΛΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ

1996: Συστήνεται η ΕΡΓΟΣΕ, ως θυγατρική εταιρεία υπεύθυνη για την εκπόνηση μελετών και για την προμήθεια υλικών.

2000: Ο ενιαίος ΟΣΕ είχε 12.500 προσωπικό.

2000: Αγοράζονται συστήματα GPS, τα οποία δεν τοποθετήθηκαν ποτέ. «Είναι διαχρονικό το έγκλημα με τα σιδηροδρομικά έργα. Να θυμίσω ότι από το 1995 αγωνίζεται η χώρα μας να φτάσει ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, μέχρι δηλαδή 200χλμ., όταν σε άλλες χώρες παλεύουν για 500. Με μια διπλή γραμμή, άξονα ΠΑΘΕ, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ τα σύγχρονα συστήματα GPS δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα, δεν λειτουργούν» είπε ο γραμματέας της ΓΣΕΕ Νίκος Κιουτσούκης.

2005: Ο ΟΣΕ χωρίζεται σε δύο θυγατρικές εταιρείες: την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία ανέλαβε την εκμετάλλευση του δικτύου και την εκτέλεση του μεταφορικού έργου επιβατών και εμπορευμάτων, και τον Ε.ΔΙ.Σ.Υ. (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής) για τη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και για τη συντήρησή της.

2008: Ο ΟΣΕ εισέρχεται σε μία διαδικασία ανασυγκρότησης, εξ αιτίας οικονομικών προβλημάτων. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανεξαρτητοποιείται από τον Όμιλο ΟΣΕ και οι μετοχές μεταβιβάζονται στο Ελληνικό Δημόσιο, ενώ ο Ε.ΔΙ.Σ.Υ. απορροφάται από τον ΟΣΕ.

2010: Η τρόικα απαιτεί την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία είχε διαχωριστεί από τον ΟΣΕ ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές οδηγίες για «σιδηροδρομικά πακέτα».

2017: Η μνημονιακή υποχρέωση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ υλοποιείται 7 χρόνια αργότερα. Η Ferrovie dello Stato Italiane Group, κρατική εταιρεία σιδηροδρόμων της Ιταλίας, εξαγοράζει αντί 45 εκατομμυρίων ευρώ την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δηλαδή την εταιρεία παροχής του σιδηροδρομικού μεταφορικού έργου, μια ιδιωτικοποίηση που προβλεπόταν στις ελληνικές μνημονιακές υποχρεώσεις από το 2010. Από τη μία αρχίζουν να πέφτουν χρήματα στις υποδομές από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από την άλλη ο σιδηρόδρομος μαραζώνει γιατί δεν προσλαμβάνουν κόσμο, ενισχύοντας την αντίληψη ότι ο σιδηρόδρομος είναι αναχρονιστικό κατάλοιπο και «θα ήταν φτηνότερο να αντικατασταθεί από ταξί», κατά τον Στέφανο Μάνο

2017: Η Ferrovie dello Stato Italiane στέλνει στην Ελλάδα τρένα τριακονταετίας, τα οποία δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στην Ιταλία, επειδή δεν διέθεταν συστήματα σύμφωνα με τις ιταλικές προδιαγραφές, εκμεταλλευόμενη το κενό στις ελληνικές προδιαγραφές.

2006-2018: Η πρόσκληση της πρώτης σύμβασης για την «Προμήθεια Συστήματος Συρμού ETCS Επιπέδου 1 με συναφείς Υπηρεσίες» δημοσιεύεται στο Τεύχος Προκήρυξης Δημοσίων Συμβάσεων το 2006. Το έργο μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και παρατάσεις ολοκληρώνεται στα μέσα του 2018 και αφού πρώτα έχουν επιβληθεί δύο απομειώσεις φυσικού αντικειμένου και χρημάτων στη σύμβαση, καθώς η ιταλική Ansaldo δεν ανταποκρινόταν στις συμβατικές της υποχρεώσεις. Το 2016, λόγω αδυναμίας της Ansaldo να τηρήσει τις προθεσμίες, αποφασίζεται να εξοπλίσει τελικά 26 συρμούς λιγότερους. Μπορεί τα βαγόνια, έστω και λιγότερα, να παραδόθηκαν, δεν ισχύει όμως το ίδιο με την εγκατάσταση του συστήματος στις γραμμές του βασικού σιδηροδρομικού άξονα «Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας», με τις δύο διαφορετικές, οριζόντιες συμβάσεις από Κοινοπραξίες εργολάβων να βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, προκαλώντας επιπρόσθετη δημόσια δαπάνη.

2018: Η ειδική Έκθεση της ΡΑΣ (Ρυθμιστή Αρχή Σιδηροδρόμων), «Σύστημα Καταγραφής και Παρακολούθησης Συμβάντων στο Εθνικό Σιδηροδρομικό Δίκτυο», καταγράφει πως σοβαρά σιδηροδρομικά ατυχήματα, όπως το δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017, που άφησε πίσω του 3 νεκρούς και 6 τραυματίες, «πιθανόν να είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης.»

2019:  Το 2019 η ελληνική κυβέρνηση ζητάει εξαίρεση πενταετίας από την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού 1371/2007 που προστατεύει τα δικαιώματα των επιβατών.

2020: Σε όλο το δίκτυο του ελληνικού σιδηρόδρομου δεν λειτουργεί σε κανένα τμήμα του το ευρωπαϊκό σύστημα ελέγχου των τραίνων ETCS, ακόμη και στα λίγα σημεία που έχει εγκατασταθεί ήδη ο εξοπλισμός.

2022: Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, στον ΟΣΕ υπηρετούν 880 εργαζόμενοι έναντι περίπου 2.100 οργανικών θέσεων. Για την εύρυθμη λειτουργία του σιδηροδρόμου, οι εργαζόμενοι αυτοί αναγκάζονται καθημερινά σε υπερεργασία.

ΤΕΜΠΗ

2022: Τα τραίνα ETR-470,  κατασκευής 1993-1996, παρουσιάζονται ως το μέλλον της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας-Θεσσαλονίκης, ενώ στην Ελβετία τα έχουν ονομάσει «τραίνα των βλαβών». Μια ιστοσελίδα κατέγραφε τα προβλήματά τους στα ιταλικά και λεγόταν CessoAlpino, δηλαδή, «αλπική τουαλέτα». «Θα συνιστούσα στην Ελλάδα να μείνει μακριά από τα τραίνα αυτά» λέει στο Investigate Europe ο Βάλτερ Φίνκμπονερ, πρώην γραμματέας του ΔΣ της Cisalpino, της θυγατρικής των ιταλικών και των ελβετικών σιδηροδρόμων, που τη δεκαετία του 1990 είχε προμηθευτεί τις καινούργιες τότε αμαξοστοιχίες ETR-470 από την κατασκευάστρια Fiat Ferroviaria. Ο τότε επί κεφαλής των Ελβετικών Σιδηροδρόμων (SBB), Μπένεντικτ Βάιμπελ, λέει στο Investigate Europe και την «Εφ.Συν.»: «Κάποια εποχή, το 50% των παραπόνων που δεχόμασταν αφορούσαν το Pendolino (ΕΤR-470), ενώ αυτό εξυπηρετούσε το 1% του μεταφορικού έργου».

Για του λόγου το αληθές, το 2006 απαγόρευσαν τα ETR-470 στη Γερμανία, μετά από φωτιά σε συρμό προερχόμενο από Στουτγκάρδη, μέσα στη σήραγγα Τσίμερμπεργκ. Πυρκαγιά ξέσπασε σε συρμό ETR-470 και τον Μάιο του 2011. Άλλο ETR-470 πήρε φωτιά το 2012 στον κεντρικό σταθμό της Ζυρίχης.

27 Απριλίου 2022: Μια παραίτηση κι ένα έγγραφο που επιβεβαιώνουν ότι όλοι γνώριζαν τα προβλήματα που υπήρχαν. Συγκεκριμένα, με επιστολή του στoυς επί κεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ, ο πρόεδρος του έργου της εγκατάστασης του συστήματος σιδηροδρομικής σηματοδότησης ERTMS/ETCS, κ. Χ. Κ., υπεύθυνος ασφάλειας των δρομολογίων, υπέβαλε την παραίτησή του διαφωνώντας με κάποιες ενέργειες που έγιναν. Στην επιστολή του αναφέρει ότι διαφωνεί με τηνμη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου λειτουργίας του ETCS στα τμήματα Αχαρνές-Οινόη, Δομοκός-Λάρισα και Λάρισα-Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων. Αναφέρει την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ.Σ. Τανάγρα, Ελαιώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίατρο κ.λπ. και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί της γραμμής.

Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις.

7 Φεβρουαρίου 2023: Οι σιδηροδρομικοί της ΔΕΣΚ προειδοποιούν τρεις εβδομάδες πριν από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη: «Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό» και κατήγγειλαν τους αρμοδίους ότι «αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος. Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις» κατήγγειλαν πριν τρεις εβδομάδες οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο, καλώντας τους αρμοδίους για όσα οφείλουν να κάνουν και δεν κάνουν για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών και δυστυχώς χθες βράδυ επιβεβαιώθηκαν με τον πλέον τραγικό τρόπο.

15 Φεβρουαρίου 2023: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίζει να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μηνός. Η σύναψη και δημοσίευση της εν λόγω συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής.

28 Φεβρουαρίου 2023: Σοβαρό σιδηροδρομικό δυστύχημα σημειώνεται στα Τέμπη, καθώς επιβατική αμαξοστοιχία εκτροχιάζεται μετά από σύγκρουση με εμπορικό τραίνο, λίγο μετά τις 11 το βράδυ της Τρίτης 28/02. Τρία βαγόνια της έχουν εκτροχιαστεί, ενώ από τη σύγκρουση (στο ύψος του Ευαγγελισμού) προκλήθηκε και φωτιά.

ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΑΝΗΛΘΑΝ ΣΤΟΥΣ 57.

H υπόθεση με το δυστύχημα στα Τέμπη δεν έχει τελειώσει. Ο δρόμος είναι μακρύς ακόμη. Ιδίως από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κινήσει την διαδικασία εναντίον της Ελλάδας, για τις σοβαρές ελλείψεις στην εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για ασφαλείς μετακινήσεις με τραίνο, που εξακολουθούν να υπάρχουν ακόμη και μετά το τραγικό αυτό γεγονός του δυστυχήματος των Τεμπών, επί παραβάσει για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων!

Πρόκειται για μία εξέλιξη, η οποία αποδεικνύει τις τεράστιες ευθύνες της ελληνικής Κυβέρνησης για την νυν υπάρχουσα κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου!

Η Κομμισσιόν ανακοίνωσε μέσα στον Δεκέμβριο του 2024 ότι απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή, επειδή από το 2016 δεν έχει ευθυγραμμιστεί με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων!

Η Ελλάδα κατηγορείται για μακροχρόνιες ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας από την έναρξη της ισχύος της. Πρόκειται για συστημικές ελλείψεις, οι οποίες σχετίζονται και με την έλλειψη νοοτροπίας για το τι εστί ασφάλεια των οικείων οργανισμών!

Η επιτροπή επισημαίνει ότι έπειτα από την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων σχετικά με την κατάσταση της υλοποιήσεως και της εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα, η ελληνική κυβέρνηση ενέκρινε σχέδιο δράσης κατόπιν διαβουλεύσεων και συμφωνίας με τις υπηρεσίες της επιτροπής.

Το σχέδιο δράσης αποτελεί την βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων, και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του, με την Ελλάδα να υποβάλει διμηνιαίες εκθέσεις στην επιτροπή σχετικά με την σημειωθείσα πρόοδο. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ελλείψεις στην εφαρμογή της οδηγίας.

Έτσι εξηγείται η αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα, η οποία έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει επισήμως και να άρει τις ελλείψεις που επισημάνθηκαν από την επιτροπή!!

Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής απάντησης της χώρας μας στην επιτροπή, μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη και να ορίσει μια προθεσμία εντός της οποίας το κράτος μέλος θα πρέπει να συμμορφωθεί με την νομοθεσία της ΕΕ.

Εάν το κράτος μέλος δεν συμμορφωθεί, η επιτροπή μπορεί να προσφύγει στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης!!!

Από την Γραμματεία του ΠΑΚΟΕ