ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 415/ 14-7-20
20 ΧΡΟΝΙΑ ΠΕΡΑΣΑΝ ΚΑΙ ΑΚΟΜΗ.. ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ
Μετά από 20 χρόνια αδράνειας και αδιαφορίας αφενός του κρατικού μηχανισμού και αφετέρου των εφοπλιστικής εταιρείας, το πλοίο που βυθίστηκε παίρνοντας στο υγρό τάφο του 81 συνανθρώπους μας, βρίσκεται ακόμη εκεί στον βυθό της θάλασσας επιδεικνύοντας επιβλητικά την παρουσία του με «βρυχηθμούς» , αποβάλλοντας απόβλητα πετρελαίων και άλλων αποβλήτων στις όμορφες θάλασσες της Παροικιάς στην Πάρο.
Εν τούτης ο Δήμαρχος όπως θα διαβάσετε παρακάτω δεν γνωρίζει, μετα την συζήτηση που είχε με την υπουργό κο Πλακιωτάκη, πότε θα ξεκινήσει η ανέλκυση του πλοίου, δηλώνοντας πολύ απογοητευμένος από την μέχρι σήμερα χρονική «υστέρηση» της υπόθεσης αυτής. Εμείς αναρωτιόμαστε πέρα από τους ρυπαντές που προκαλεί το πλοίο σήμερα, οι άμεσοι συγγενείς των θυμάτων, άραγε έχουν αποζημιωθεί, γιατί υπάρχουν καταγγελίες στο ΠΑΚΟΕ ότι εκκρεμούν ακόμη δικαστικά περίπου 20 υποθέσεις.
Το πλέον σοβαρό όμως είναι το γεγονός ότι πρέπει να αναλογιστούν οι «αρμόδιοι» πόσα χρήματα έχουν εισπράξει ιδιωτικές εταιρίες για την απορρύπανση της περιοχής, με το δεδομένο ότι το λιμενικό είναι υποχρεωμένο να διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό για την απορρύπανση αυτή.
Πέρασαν σχεδόν είκοσι χρόνια από τότε που το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Εξπρές Σάμινα» προσάραξε στη βραχονησίδα Πόρτες της Πάρου λίγο έξω από το λιμάνι της Πάρου με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 81 άνθρωποι. Ήταν 26 Σεπτεμβρίου του 2000 όταν το πλοίο με 472 επιβάτες και 61 άτομα πλήρωμα, λίγο μετά τις 10 το βράδυ κι ενώ έπνεαν άνεμοι εντάσεως 8 μποφόρ προσέκρουσε στις Πόρτες και βυθίστηκε μέσα σε 25 λεπτά. Το ναυάγιο έρχεται και πάλι στην επικαιρότητα καθώς από τον Ιούνιο παρατηρείται ρύπανση στη θαλάσσια περιοχή που βρίσκεται σε βάθος περίπου 30 μέτρων. Δύο δεκαετίες από το πολύνεκρο ναυάγιο και το κουφάρι του πλοίου εξακολουθεί να ρυπαίνει. Τις τελευταίες ημέρες πετρελαιοκηλίδες έκαναν την εμφάνισή τους στην επιφάνεια της θάλασσας και πίσσα ξεβράστηκε στις παραλίες του νησιού προκαλώντας αναστάτωση στην τοπική κοινωνία. Σημάδια που υποδεικνύουν ότι το ναυάγιο εξακολουθεί να «αιμορραγεί» στον βυθό.
«Όταν έγινε το ναυάγιο του Εξπρές Σάμινα πραγματοποιήθηκε απάντληση καυσίμων και για ένα διάστημα το ναυάγιο παρακολουθούταν. Το ναυάγιο θα πρέπει να απομακρυνθεί γιατί υπάρχει ο κίνδυνος να διαβρωθεί και να μολύνει τα γύρω νερά. Το θετικό είναι ότι ύστερα από συντονισμένες κινήσεις του Λιμενικού Σώματος και του Λιμεναρχείου της Πάρου εξαλείφθηκε κάθε πιθανότητα ρύπανσης της περιοχής, όμως θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για την απομάκρυνση του πλοίου. Η διαδικασία δεν είναι τόσο πολύ χρονοβόρα, ούτε και το κόστος της είναι υπερβολικό, υπάρχουν κονδύλια από τα οποία μπορεί να απορροφηθεί το ενάμισι εκατομμύριο ευρώ που θα στοιχίσει το όλο εγχείρημα. Έχουν περάσει είκοσι χρόνια από τότε, θέλω να πιστεύω πως δεν θα περάσουν άλλα τόσα πριν βρεθεί λύση, δυστυχώς εκείνη την περίοδο χάθηκε πολύτιμος χρόνος» η τοποθέτηση του δημάρχου της Πάρου Μάρκος Κωβαίος στη συνομιλία που είχαμε μαζί του.
Ο ίδιος ήταν καθησυχαστικός και διαβεβαίωσε πως δεν συντρέχει ο παραμικρός λόγος ανησυχίας, όμως είκοσι χρόνια είναι μεγάλο διάστημα ώστε να παραμένει στα ανοιχτά της Πάρου ένα κουφάρι πλοίου που μόνον τραγικές αναμνήσεις ξυπνά…
Διαβεβαίωση του υπουργού για άμεσες ενέργειες…
Να υπάρξουν άμεσες ενέργειες ώστε να προστατευτεί το θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Εξπρές Σάμινα» αποφασίστηκε σε συνάντηση που είχε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης με τον δήμαρχο της Πάρου Μάρκο Κωβαίο. «Το ζήτημα ταλανίζει και απασχολεί την τοπική κοινωνία και αφορά στο θαλάσσιο περιβάλλον του νησιού τα τελευταία είκοσι χρόνια. Αποφασίστηκε να υπάρξουν άμεσες ενέργειες έτσι ώστε να προστατευτεί κατ’ αρχήν το θαλάσσιο περιβάλλον, παράλληλα θα ξεκινήσουν χωρίς άλλη καθυστέρηση οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του Εξπρές Σάμινα» δήλωσε ο υπουργός.
Το πρόβλημα δημοσιοποίησε η δημοτική αρχή μετά τις έντονες διαμαρτυρίες και ανησυχίες κατοίκων κι επισκεπτών. Ο δήμος έκανε λόγο για «την εμφάνιση σποραδικών ρύπων στη θαλάσσια περιοχή και ακτογραμμή της Παροικιάς και ότι από τις 12 Ιουνίου του 2020 –που ενημερώθηκε πρώτη φορά η Λιμενική Αρχή, πραγματοποιούνται έλεγχοι στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή, ενώ ενημερώθηκε άμεσα η αρμόδια Διεύθυνση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του υπουργείου Ναυτιλίας και η Εισαγγελία Πρωτοδικών Σύρου.
«Οι ποσότητες είναι μικρές, κυρίως μικρά κομμάτια πίσσας που έρχονται στην επιφάνεια και τα λιώνει ο ήλιος. Ζητήσαμε κι επενέβησαν απορρυπαντικά πλοία ιδιωτικής εταιρείας και του Λιμενικού σε συμφωνία με το Λιμενικό Ταμείο Πάρου και την εταιρεία στην οποία ανήκε το πλοίο. Πραγματοποιήσαμε μετρήσεις για την ποιότητα των υδάτων κολύμβησης κι ευτυχώς δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Θέλουμε όμως αυτή η υπόθεση να τελειώνει» σημείωσε ο δήμαρχος του νησιού, Μάρκος Κωβαίος.
Όλα αυτά οδήγησαν τον δήμαρχο στο γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη προκειμένου να τον ενημερώσει για την κατάσταση. Ο υπουργός από την πλευρά του δήλωσε ότι συζητήθηκε ένα μείζον θέμα που προβληματίζει την τοπική κοινωνία, ξεκαθάρισε πως θα υπάρξουν άμεσες ενέργειες ώστε να προστατευτεί αρχικά το θαλάσσιο περιβάλλον. Δεν προχώρησε πάντως σε περισσότερες λεπτομέρειες για το θέμα της ανέλκυσης του ναυαγίου ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες αυτή θα γίνει βάσει του νόμου 2881/2001.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου το περιβαλλοντικό σκέλος της υπόθεσης ελέγχεται από τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος και του Λιμενικού Σώματος που το προηγούμενο διάστημα έστειλε δύτη να ελέγξει το ναυάγιο. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν πως η αιτία για την εμφάνιση της ρύπανσης ήταν η θραύση ενός κομματιού του ναυαγίου που βρίσκεται σε βάθος 20 περίπου μέτρων.
Μακρύς ο δρόμος της ανέλκυσης
Όσον αφορά την ανέλκυση, ο δρόμος είναι μακρύς, σε πρώτη φάση θα πρέπει να προσδιοριστούν τα απαραίτητα βήματα. Νομικοί κύκλοι υποστηρίζουν πως το πρόβλημα έχει τις ρίζες του σε δύο διεθνείς συμβάσεις, που δεν έχει ακόμα κυρώσει η Ελλάδα: τη σύμβαση του 1996 για την αστική ευθύνη και αποζημίωση σε σχέση με τη θαλάσσια μεταφορά επικίνδυνων ουσιών και τη διεθνή σύμβαση του Ναϊρόμπι του 2007 για την ανέλκυση των ναυαγίων. «Εάν οι υπουργοί Ναυτιλίας είχαν επιτελέσει το καθήκον τους θα είχαν αποτραπεί τρεις οικολογικές βόμβες, Εξπρές Σάμινα, Sea Diamond και Αγία Ζώνη. Εάν είχαν ανελκυστεί τα ναυάγια αυτά, θα είχε προστατευθεί το θαλάσσιο περιβάλλον από περιβαλλοντικές ζημιές και επικίνδυνες χημικές ουσίες και δεν θα ήταν επικίνδυνα για τη ναυσιπλοΐα. Δεδομένου ότι η κύρωση μιας σύμβασης είναι πολιτική απόφαση, καλείται τώρα ο νυν υπουργός Πλακιωτάκης να επανορθώσει τις παραλείψεις των προκατόχων του και να προχωρήσει επειγόντως στην κύρωση των διεθνών συμβάσεων» επισημαίνουν οι ίδιοι κύκλοι.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΚΟΕ