Αθήνα:24/06/2015
Αρ. Πρωτ.:7895

 

 

1) ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΚΕΝΤΡΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ(ΠΑΚΟΕ) 

Λεωφ. Αλεξάνδρας 28, Αθήνα – τηλ. 2108100805

 

2) ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΣΥΜΠΡΑΞΕΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ(ΠΕΣΚΟ) 

3ης Σεπτεμβρίου 69, Αθήνα – τηλ. 2108813760

 

 

Προς

1. Κο Νίκο Παππά, Υπουργό Επικρατείας

Ηρώδου Αττικού 19, 10674 Αθήνα

2. Κο Γιώργο Σταθάκη, Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού

Νίκης 5-7 , 10180 Αθήνα

3. Κο Παναγιώτη Λαφαζάνη, Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Αμαλιάδος 17, 11523 Αθήνα

4. Κο Αριστείδη Μπαλτά, Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

Μπουμπουλίνας 20-22 Αθήνα, 10682

5. Κα Θεανώ Φωτίου, Αναπληρώτρια Υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Σταδίου 29, 10110 Αθήνα

6. Κα Ράνια Αντωνοπούλου, Αναπληρώτρια Υπουργό για την καταπολέμηση της ανεργίας

Σταδίου 29, 10110 Αθήνα

7. Κα Ρένα Δούρου, Περιφερειάρχη Αττικής

Λ. Συγγρού 15-17, 11743 Αθήνα

8. Κα Ερμιόνη Κυπριανίδου, Αντιπεριφερειάρχη Κεντρικού Τομέα

Λ. Συγγρού 15-17, 11743 Αθήνα

 

Κύριοι Υπουργοί, Κυρίες Περιφερειάρχη-Αντιπεριφερειάρχη

Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του ΠΑΚΟΕ και της ΠΕΣΚΟ και ταυτόχρονα του έκδηλου ενδιαφέροντος σας για την ανάπτυξη, οργάνωση και σωστή λειτουργία των κοινωνικών δομών της Περιφέρειας Αττικής, συνημμένα σας καταθέτουμε μια Προκαταρκτική Έκθεση Ανάπτυξης και Δημιουργίας δράσεων στο “Πάρκο Πεδίον του Άρεως”.

Ελπίζουμε στην συνεργασία σας και την διάθεση σας, για να προχωρήσουμε σε μια πιο εμπεριστατωμένη μελέτη-σκοπιμότητας, βιωσιμότητας, και περιβαλλοντικών όρων, στηριζόμενη στις αρχές που περιέχονται στην συνημμένη προκαταρκτική έκθεση.

Σας γνωρίζουμε ότι έχουμε την δυνατότητα να υλοποιήσουμε μια τέτοια μελέτη, στηριζόμενοι στην πολύχρονη (36 χρόνια) εμπειρία και γνώση μας.

Περιμένουμε σύντομα απάντηση σας

Με εκτίμηση

 

Για το ΠΑΚΟΕ:      Παναγιώτης Χριστοδουλάκης (Πρόεδρος ΔΣ ΠΑΚΟΕ, Πανεπιστημιακός, Μέλος της AmericanChemicalSociety, Πρόεδρος ΔΣ ΠΑΚΟΕ)

 

Για την ΠΕΣΚΟ:    Κατερίνα Δημητρίου Πρόεδρος Ελληνικής Ομοσπονδίας Ομίλων Συλλόγων και Κέντρων UNESCO, Πρόεδρος Ομίλου UNESCO για τον Πολιτισμό της Ειρήνης

 

 

ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ “ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ”

 

ΘΕΜΑ: Δημιουργία ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ –Κοινωφελούς Ανθρωπιστικής, Πολιτιστικής και Περιβαλλοντικής δράσης στο ΠΕΔΙΟΝ ΤΟΥ ΆΡΕΩΣ, με φορέα διαχείρισης “Κοινωνικό Φορέα Διαχείρισης” που θα αποτελείται από τους ΠΑΚΟΕ και ΠΕΣΚΟ στον οποίo θα συμμετέχουν Κοινωφελείς και εθελοντικές οργανώσεις, Κοινωνικές επιχειρήσεις Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής,  βάσει του νόμου 4019/11 περί “Αναπτυξιακών Συμπράξεων”.

 

α) Η σημερινή κατάσταση

Το “Πεδίον του Άρεως” είναι ένας μοναδικός χώρος  πρασίνου και αναψυχής για την αθηναϊκή κοινωνία, ένα  πολύτιμο δημόσιο αγαθό  στο κέντρο της πρωτεύουσας, που παραμένει  εδώ και πολλά χρόνια, ένας υποβαθμισμένος, παραμελημένος και αναξιοποίητος χώρος. Το πάρκο αυτό όπως είναι γνωστό ανήκει διοικητικά στην Περιφέρεια Αττικής.

Παρά την πρόσφατη δήθεν ανάπλαση, για την οποία δόθηκαν περισσότερα από 9.000.000 ευρώ, από κονδύλια του ΕΣΠΑ-ακόμη υπάρχει αναρτημένη πινακίδα υλοποίησης της ανάπλασης, όμως ο…εργολάβος είναι έκπτωτος και από τότε…σιωπή-, το ΠΑΡΚΟ  παραμένει αφύλακτο και είναι επικίνδυνος χώρος για όσους τον επισκέπτονται, που είναι οικογένειες, παιδιά, συνταξιούχοι, διότι, έχει μετατραπεί σε χώρο  παραβατικότητας, ναρκωτικών και παρανομίας.

Το πρόβλημα δεν είναι σημερινό. Όλες οι κυβερνήσεις που πέρασαν δεν έκαναν τίποτα, για να αλλάξουν την κοινωνική λειτουργία του Πάρκου. Οι κάτοικοι της γύρω περιοχής, πολλές φορές αναφέρουν βανδαλισμούς, απόπειρες παραβίασης σπιτιών και παρεμβάσεις από τοξικομανείς.

Αυτή η αρνητική  εικόνα φυσικά δεν μπορεί να αλλάξει, όσο λείπει ένας στρατηγικός σχεδιασμός και η εφαρμογή του, που θα προσδώσει κοινωνική λειτουργία στο Πάρκο καθώς επίσης την αποτελεσματική φύλαξη του με κοινωνική συμμετοχή.

Εκ των πραγμάτων είναι φανερό επίσης ότι, καμιά δημόσια ή δημοτική αρχή δεν μπορεί να σηκώσει το κόστος της φύλαξης και λειτουργίας του πάρκου, σε μια περίοδο μάλιστα περιορισμένων διαθέσιμων πόρων.

Αυτό όμως που δεν μπορεί να κάνει μόνη της η περιφέρεια, παρά μόνο σε συνεργασία με κοινωνικές συμπράξεις και φορείς που αποδεδειγμένα έχουν συμμετοχή στα δρόμενα, είναι να οργανωθούν τα προαναφερόμενα, ώστε το Πάρκο να λειτουργεί προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών.

Εξ άλλου υπάρχουν συλλογικότητες των κατοίκων που ήδη δρούν, και ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στην κοινωνικοποίηση των λειτουργιών του, τον κοινωνικό έλεγχο και στην εύρυθμη διαχείρισή του Πάρκου, σε ένα πλαίσιο αυτοοργάνωσης και αυτοδιαχείρισης ενός θεματικού Πάρκου.

Οργανωτικά  ο “Κοινωνικός Φορέας Διαχείρισης του Πάρκου” μπορεί να συμπεριλάβει κοινωνικές συλλογικότητες, κοινωνικές επιχειρήσεις και Συνεταιρισμούς μαζί τις αντίστοιχες δομές της Περιφέρειας και του Δήμου Αθηναίων για να αναλάβει αυτό έργο.

 

β) Οι προτεινόμενες  δράσεις

1) Αξιοποίηση του Πεδίου του Άρεως ως θεματικό πάρκο κοινωνικών πολιτιστικών και περιβαντολλογικών εκδηλώσεων με την καθιέρωση αντίστοιχων εποχικών εκθέσεων,

Eiδικότερα η αξιοποίηση του Πεδίου του Άρεως ως θεματικού πάρκου πολιτιστικών εκδηλώσεων και καθιέρωση εκθέσεων πολιτιστικής και περιβαλλοντικής δράσης μπορεί να αξιοποιηθεί ως χώρος φιλοξενίας διαφόρων πολιτιστικών εκδηλώσεων καθώς και ως τόπος έκθεσης και παρουσίασης καλών πρακτικών από όλη την Ελλάδα και την Ε.Ε.

Έτσι μπορεί η παρούσα αρνητική εικόνα της εγκατάλειψης του πάρκου  να αλλάξει και να γίνει  ζωντανή, φιλόξενη και διάπλατα ανοικτή προς τους πολίτες. Το πάρκο που αποτέλεσε διαχρονικά σημείο πολιτιστικών συναντήσεων, μπορεί να ξαναγίνει το πάρκο που να ανήκει πραγματικά και ουσιαστικά σε όλους τους πολίτες.

Μπορεί να γίνει χώρος συνάντησης και συνεργειών των Οργανώσεων της Κοινωνίας Πολιτών για να   σηματοδοτήσει μία νέα εποχή συμμετοχικής δημοκρατίας και συνεισφοράς των πολιτών στην Πόλη τους και τα δημόσια αγαθά.

Σ΄αυτό το πλαίσιο μπορούν να θεσμοθετηθούν κοινωνικές εκθέσεις  ανθρωπιστικών και περιβαλλοντικών δράσεων σε ετήσια βάση, εμπλέκοντας σε αυτή την διαδικασία τους ενεργούς πολίτες, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και την επιχειρηματική πρωτοβουλία έτσι ώστε  να καταστήσει το θεματικό πάρκο «δεξαμενή» νέων ιδεών και συλλογικής παρέμβασης

2)Αντιμετώπιση του συνεχώς αυξανόμενου προβλήματος των μεταναστών.

Η Γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, αποτελεί εστία συγκέντρωσης μεταναστών, καθώς επίσης δίνει πολλές δυνατότητες θετικών ζυμώσεων στον τομέα αυτόν. Το “Πάρκο” θα μπορέσει να γίνει κέντρο εφαρμογής μια ισότιμης μεταναστευτικής πολιτικής όπως και ανταλλαγή εθίμων, ηθών και πολιτισμικών δράσεων προς όφελος της χώρας αφενός, και αφετέρου της κοινωνίας των πολιτών. Πολλά δρόμενα μπορούν να γίνουν, ώστε η προαναφερόμενη ανταλλαγή  να αποτελέσει σύσφιξη των σχέσεων λαών και μειονοτήτων, ώστε να δημιουργηθεί ένας δυνατός θύλακας πίεσης και διεκδίκησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

3)Περιβαλλοντική εκπαίδευση και βιωματική μάθηση

Το πάρκο επίσης μπορεί να αποτελέσει επίκεντρο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και να φιλοξενήσει ποικίλα προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης.

Αυτή η πρωτοβουλία μπορεί να αναπτυχθεί με βάση ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, σε σχέση με τα σχολεία της περιοχής και ειδικές Περιβαλλοντικές οργανώσεις με τεχνογνωσία και τα αστικά κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.

Μπορεί να αξιοποιηθεί ως ανοικτός χώρος μάθησης σχετικά με τους κήπους στα άλση προσφέροντας πλήρη κατανόηση της αξίας του πρασίνου στον άνθρωπο, στην ποιότητα της ζωής του και στην οικολογική ισορροπία των πόλεων. Υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθούν στο Πάρκο μικροί “λαχανόκηποι” ώστε κάθε σχολείο γύρω από το πάρκο να είναι ιδιοκτήτης  του κήπου αυτού, με “ βραβεία “ ανταγωνισμού και προσθήκης γνώσεων στα παιδιά που δυστυχώς δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτε για την “φυτολογία”.

Με αυτό τον τρόπο, το πάρκο μπορεί ακόμη να αξιοποιηθεί και ως χώρος φιλοξενίας προγραμμάτων εναλλακτικής ή δια βίου μάθησης, συνδυάζοντας αυτούς τους διαθέσιμους ανθρώπινους πόρους με τις ανάγκες της πόλης,  την  επιμόρφωση και έξυπνη διαχείριση της γνώσης.

4)Στήριξη- προβολή καλλιτεχνικής δημιουργίας νέων δημιουργών

Πολλοί νέοι δημιουργοί στην Ελλάδα, αναζητούν όχι μόνο να πραγματοποιήσουν τα όνειρα τους, αλλά με την δημιουργία τους να προωθήσουν νέες ιδέες και εφαρμογές στα πλαίσια μια δημοκρατικής ανάτασης των κατοίκων της πρωτεύουσας.

Έτσι θα μπορούν να εκφραστούν με την ποίηση, την λογοτεχνία, την ζωγραφική, την σκηνοθεσία μικρού μήκους ταινιών και άλλων αξιόλογων δρώμενων, ώστε  να πάψει η Αθήνα να είναι “μοτίβο”, παλαιοβιωματικών δράσεων.

5)Εκδηλώσεις πολιτιστικών συλλόγων της Αττικής (γιορτές, χοροί, συναυλίες, θεατρικά)

Με τη συλλογική δράση, πολλών διάσπαρτων στην Αττική Πολιτιστικών Συλλόγων, να οργανωθούν σε εβδομαδιαία βάση εκδηλώσεις, με την μορφή συναυλιών, θεματικών διάφορων εορτών, παρουσιάσεις χορευτικών συγκροτημάτων από όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη και θεατρικών παραστάσεων.

6)Δημιουργική απασχόληση παιδιών, υπερηλίκων, ατόμων με αναπηρίες

Θα είναι μια ευκαιρία για ΑΜΕΑ και υπερήλικες να συμβιώσουν σε προγράμματα γνώσης, εφαρμογής και κοινωνικής ένταξης, όπου θα συλλειτουργούν με τις προαναφερόμενες δράσεις. Έτσι σε ένα μελίσσι δραστηριοτήτων θα είναι χαρά, ο χρόνος των ΑΜΕΑ  να είναι δραστικός και όχι δύσκολος.

7)Συμβουλευτική δικτύωση ανέργων

Οι άνεργοι στην Αθήνα είναι ο “βραχνάς” των κυβερνήσεων, αλλά και της Τ.Α. Έτσι στα δρώμενα η ενεργός συμμετοχή των ανέργων θα δώσει ώθηση στην συνέργεια μεταξύ τους, άλλα και προβολή των δίκαιων αιτημάτων τους.

8)Αθλητικές εκδηλώσεις (αγώνες δρόμου, ποδηλατοδιαδρομές, skate)

Οι Αθλητικές εκδηλώσεις θα είναι εφικτές σε συνεργασία με αντίστοιχα ερασιτεχνικά σωματεία και ανάλογους φορείς. Η προοπτική θα έχει τεράστια αποτελέσματα.

9)Κοινωνικό εστιατόριο – κοινωνικό καφενείο – Κοινωνικό Παντοπωλείο

Αυτές οι δομές ήδη έχουν  σε μεγάλο βαθμό πετύχει. Η συνεργασία με τα Δημοτικά διαμερίσματα, αλλά και με άλλους Δήμους θα αναπτύξει στους πολίτες, το αίσθημα της αλληλεγγύης και της αλληλοβοήθειας.

10)Κοινωνικές δομές αλληλεγγύης-και μη χρηματικές ανταλλαγές

Σε μια περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης είναι γνωστό ότι με συλλογικές πρωτοβουλίες δημιουργήθηκαν στην Αττική μια σειρά από δομές αλληλεγγύης προσφέροντας τρόφιμα ,ρούχα, φάρμακα κ.τ.π σε συμπολίτες μας που πλήττονται από την φτώχεια και την ανεργία.

Οι δομές αυτές πολλές φορές δεν έχουν διαθέσιμο ένα χώρο συνάντησης, συνεργασίας και ανταλλαγής εμπειριών για να αναπτύξουν περεταίρω  την δραστηριότητά τους. Επιπλέον δεν υπάρχει ένας χώρος δημόσιας διαβούλευσης για αλληλέγγυες δράσεις και συλλογική δημιουργία. Το Πεδίον του Αρεως ως θεματικό κοινωνικό Πάρκο κοινωνικής οικονομίας θα μπορούσε να φιλοξενήσει και να προωθήσει τέτοιες κοινωνικές πρωτοβουλίες για την φροντίδα του κέντρου των Αθηνών.

γ) Φορέας Διαχείρισης

Με αυτές τις προϋποθέσεις ο “Κοινωνικός Φορέας Διαχείρισης” του Πάρκου θα απαρτίζεται από Οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, κοινωνικούς συνεταιρισμούς άλλες δομές αλληλεγγύης με συμπράττοντα εταίρο την Περιφέρεια Αττικής και το Δήμο Αθηναίων,  σχηματίζοντας μια Κοινωνική Αναπτυξιακή Σύμπραξη.  .

Μια  Κοινωνική Αναπτυξιακή Σύμπραξη μπορεί να συσταθεί βάσει του ν. 4019/11 για την κοινωνική οικονομία, ώστε  να διαχειριστεί, να αναπτύξει και να ζωντανέψει το πάρκο με πλήθος δραστηριοτήτων όπως προαναφέρθηκαν και καλών πρακτικών που θα αναδείξουν, εκτός των άλλων, και το τουριστικό προφίλ της Αθήνας.

Ο φορέας αυτός θα είναι σε θέση να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού, να κινητοποιήσει  το τοπικό κοινωνικό κεφάλαιο του εθελοντισμού, προβάλλοντας παράλληλα την σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία της πόλης.

δ) Χρηματοδότηση-οικονομική βιωσιμότητα

Η πρότασή μας δεν βασίζεται μόνον στην περιγραφή μια καινοτόμου ιδέας κοινωνικής συμμετοχής και στις καλές πρακτικές που μπορούν να αναπτυχθούν στο πλαίσιο αυτών των ιδεών, αλλά λαμβάνει υπόψη την σχέση κόστους-οφέλους για να υλοποιηθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα που μπορούν να προκύψουν από την ενεργοποίηση του κοινωνικού κεφαλαίου και την αντληση εσόδων από διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης.

Προβλέπει την δυνατότητα χρηματοδότησης της “κοινωνικής Σύμπραξης” από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο,(σε αντίθεση με την πρόσφατη εμπειρία που με τη διασπάθιση των πόρων στα προγράμματα ΤΟΠΣΑ) να έχουμε  ουσιαστική αξιοποίηση των πόρων αυτών υπέρ της κοινωνίας.

Επίσης μπορεί να υπολογίστει κανείς την δυνατότητα άντλησης ίδιων πόρων από την διοργάνωση ειδικών εκθέσεων συνεργατισμού, παραγωγικών πρωτοβουλιών, πνευματικής δημιουργίας, εναλλακτικού τουρισμού .

Επίσης μπορούν να υπάρξουν έσοδα με  την αξιοποίηση της εταιρικής κοινωνικής Ευθύνης.

Επίσης μπορεί να υπολογιστεί η μείωση κόστους φύλαξης και φροντίδας του πάρκου από κοινωνικούς Συνεταιρισμούς ως και 50%, σε σχέση με το κόστος ενός δημοσίου φορέα.

Ένα μέρος της χρηματοδότησης εποχιακού προσωπικού,  μπορεί να χρηματοδοτηθεί από σχετικά προγράμματα ενίσχυσης ανέργων χωρίς εργασιακές παρενέργειες για τη Τοπική Αυτοδιοίκηση. Έσοδα μπορούν να προκύψουν και από διάθεση χώρων για εκθέσεις προϊόντων και υπηρεσιών, για φεστιβάλ, ρεσιτάλ και θεατρικά έργα γνωστών καλλιτεχνών. Συνδυάζοντας όλες τις παραπάνω ενέργειες με συγκεκριμένο πρόγραμμα που μπορεί  να συνεισφέρει σημαντικά σε έσοδα για την βιωσιμότητα του επιχειρησιακού σχεδίου.

Αυτό βέβαια θα υποβληθεί με συγκεκριμένη μελέτη βιωσιμότητας, μετά την προέγκριση και νομιμοποίηση της πρότασης.

ε) Συμμετοχικότητα –κοινωνικός έλεγχος

Τέλος η συμμετοχικότητα της κοινωνίας μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στη περιφρούρηση και τον κοινωνικό έλεγχο ενός τέτοιου εγχειρήματος, το οποίο θα είναι υπό την άμεση παρακολούθηση της κοινωνίας και το σημαντικότερο των οργανώσεων της κοινωνίας πολιτών, μειώνοντας έτσι το λειτουργικό και   γραφειοκρατικό κόστος.

 

Για τους φορείς της Πρότασης

Παναγιώτης Χριστοδουλάκης (Πρόεδρος ΔΣ ΠΑΚΟΕ, Πανεπιστημιακός, Μέλος της AmericanChemicalSociety)

Κατερίνα Δημητρίου Πρόεδρος Ελληνικής Ομοσπονδίας, Συλλόγων και Κέντρων UNESCO,Πρόεδρος Ομίλου UNESCO για τον Πολιτισμό της Ειρήνης (μέλος ΠΕΣΚΟ)