nl2_otis3Βαριά πρόστιμα επέβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού σε μεγάλο αριθμό πτηνοτροφικών επιχειρήσεων, στις οποίες προσάπτει ότι συντόνιζαν συστηματικά την επιχειρηματική τους δράση, σε όλο το φάσμα νωπού και κατεψυγμένου κοτόπουλου και στην αλυσίδα εφοδιασμού (χονδρέμποροι, σούπερ μάρκετ, ψησταριές, κρεοπώλες). Δεκατρείς εταιρείες κρίθηκε ότι κατέχουν το 75% της αγοράς για το διάστημα 1996 με 2010 και η Επιτροπή κοστολόγησε την εν λόγω παράβαση με 40 εκατ. ευρώ. Το μερίδιο του λέοντος έχουν οι γνωστές επωνυμίες Θ.Νιτσιάκος ΑΒΕΕ με 8.562.021 ευρώ και η Πίνδος-Αγροτικός Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Ιωαννίνων με 12.409.620 ευρώ. Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού με ομόφωνη απόφασή της έκρινε ότι οι παραβάτες έδρασαν ενάντια στο άρθρο 1 του Ν. 703/1977 περί απαγορευμένων συμπράξεων και 101 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), με την υιοθέτηση παράνομων πρακτικών οριζόντιου καθορισμού τιμών και κατανομής της πελατείας, με σκοπό το συντονισμό της τιμολογιακής τους πολιτικής και τον καταμερισμό της αγοράς. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι οι βασικοί παραγωγοί του κλάδου διαμόρφωναν τιμή ανά προϊόν και διατηρούσαν κανάλι διανομής και παρακολούθησης για τη συμμόρφωση τυχόν ανταγωνιστών τους. Από την πλευρά τους οι πτηνοτρόφοι υποστηρίζουν ότι τα πρόστιμα έρχονται να επιβληθούν σε μια περίοδο που η πτηνοτροφία διέρχεται βαθιά κρίση. «Πουλάμε στα όρια του κόστους» λένε στελέχη των εταιρειών επιβεβαιώνοντας ότι αν υπήρχε σύμπραξη θα είχε εξαλειφθεί ο κίνδυνος για λουκέτα και θα συζητούσαν για ανάπτυξη και κερδοφορία. Ανάκληση των προστίμων ζητά και ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης με επιστολή του προς τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι είναι αδιανόητο να χαρακτηρίζονται καρτέλ επειδή έχουν συστήσει έναν σύνδεσμο για την προμήθεια ζωοτροφών.

Το αμφιλεγόμενο ζήτημα είναι ότι στη δύσκολη περίοδο που διανύει η αγορά και η παραγωγή, πολλές φορές η νομιμότητα έρχεται σε ευθεία αντίθεση με το συμφέρον των επιχειρήσεων. Και ακόμα πιο δύσκολο, να διακρίνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές ποια είναι η βέλτιστη λύση ώστε να μπορούν να προμηθεύονται τα βασικά αγαθά στην καλύτερη τιμή και ποιότητα.