Δελτίο Τύπου 940 | Αθήνα, 22/01/2025 |
Το ΠΑΚΟΕ στις 21/01/2025 πραγματοποίησε μετρήσεις για την ποιότητα του αέρα στον εξωτερικό χώρο, στα εκδοτήρια και στις πλατφόρμες σε τέσσερις σταθμούς του μετρό της Αθήνας (Πανόρμου, Σύνταγμα, Μεταξουργείο και Ομόνοια) στα πλαίσια των ερευνών του.
Από τις μετρήσεις διαπιστώθηκε ότι οι συγκεντρώσεις των αιωρούμενων σωματιδίων (μέγιστες και ελάχιστες τιμές και στους μέσους όρους) ειδικά των PM2,5 και PM10, κυμαίνονταν σε υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα επιτρεπόμενα όρια (PM2,5: 5 μg/ m3 και PM10: 50 μg/ m3) .
Επίσης, οι συγκεντρώσεις της Φορμαλδεΰδης ήταν αυξημένες στα περισσότερα σημεία των μετρήσεων.
Η συγκέντρωση των πτητικών οργανικών ενώσεων (Total Volatile organic compounds ή ΤVOC) στις μέγιστες τιμές έχει φτάσει μέχρι 0,69 mg/m3 (πλατεία Ομονοίας) και 1,05 mg/m3 (αποβάθρα μετρό Ομόνοιας), ενώ το όριο ανέρχεται στα 0,31 mg/m3.
Επιπλέον, οι μετρήσεις της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στους προαναφερόμενους σταθμούς ήταν αυξημένες και ιδιαίτερα στις πλατείες των σταθμών.
Από τους πίνακες διαπιστώνουμε ότι οι μέγιστες κα ελάχιστες τιμές και οι μέσοι όροι των ατμοσφαιρικών ρύπων και της ηλεκτρομαγνητικής (Η/Μ) ακτινοβολίας είναι υψηλότερες των ανώτατων επιτρεπτών ορίων και ειδικά στις αποβάθρες των σταθμών.
Το ΠΑΚΟΕ προτείνει:
- Στους πολίτες να αποφεύγουν να κυκλοφορούν σε ώρες υψηλού φόρτου κυκλοφορίας.
- Να πιέζουν τους κρατούντες να πάρουν τα κατάλληλα μέτρα στους σταθμούς του μετρό και ιδιαίτερα στις πλατφόρμες.
- Ο Δήμος Αθηναίων να φροντίζει σε υψηλές και επικίνδυνες τιμές ρύπων να παίρνει τα κατάλληλα μέτρα συναγερμού (εναλλακτικούς δρόμους κυκλοφορίας, κατάβρεγμα των ρείθρων των πεζοδρομίων και καταβολή προστίμων στους ασυνείδητους οδηγούς και ιδιαίτερα των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.
Από την γραμματεία του ΠΑΚΟΕ
Πίνακες επιτόπιων μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε Σταθμούς του Μετρό της Αθήνας , στις 21 / 1 / 2025.
1. Μέγιστες, Ελάχιστες, Μέσοι όροι επιτόπιων μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πλατείες των σταθμων Μετρό.
ΜΕΣΟΙ ΟΡΟΙ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | n Tesla |
PM 1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | H/A | |
Πλατεία Κανελλόπουλου | 14 | 31 | 49 | 0,170 | 0,02 | 765 | 35 |
Πλατεία Συντάγματος | 15 | 26 | 47 | 0,127 | 0,04 | 788 | 55 |
Πλατεία Καραϊσκάκη. | 14 | 29 | 51 | 0,214 | 0,06 | 739 | 220 |
Πλατεια Ομονοίας | 15 | 28 | 50 | 0,395 | 0,09 | 764 | 155 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
ΜΕΓΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Πλατεία Κανελλόπουλου | 16 | 48 | 77 | 0,251 | 0,04 | 779 | 40 |
Πλατεία Συντάγματος | 17 | 32 | 56 | 0,165 | 0,06 | 860 | 60 |
Πλατεία Καραϊσκάκη. | 16 | 35 | 61 | 0,419 | 0,08 | 760 | 250 |
Πλατεια Ομονοίας | 17 | 38 | 69 | 0,69 | 0,11 | 778 | 210 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Πλατεία Κανελλόπουλου | 12 | 14 | 20 | 0,09 | 0,01 | 751 | 30 |
Πλατεία Συντάγματος | 14 | 20 | 38 | 0,02 | 0,09 | 716 | 50 |
Πλατεία Καραϊσκάκη. | 13 | 24 | 59 | 0,01 | 0,04 | 719 | 190 |
Πλατεια Ομονοίας | 14 | 19 | 32 | 0,10 | 0,07 | 750 | 100 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
2. Μέγιστες, Ελάχιστες, Μέσοι όροι επιτόπιων μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα Εκδοτήρια εισιτηρίων των σταθμων Μετρό.
ΜΕΣΟΙ ΟΡΟΙ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | n Tesla | |
PM 1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | H/A | ||
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 20 | 53 | 92 | 0,132 | 0,05 | 801 | 40 | |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 23 | 46 | 78 | 0,126 | 0,06 | 1157 | 60 | |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 16 | 24 | 47 | 0,157 | 0,06 | 1126 | 70 | |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 18 | 51 | 79 | 0,133 | 0,05 | 867 | 35 | |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 | |
ΜΕΓΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 27 | 89 | 140 | 0,244 | 0,08 | 755 | 60 |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 28 | 55 | 92 | 0,242 | 0,10 | 1337 | 80 |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 17 | 29 | 58 | 0,304 | 0,08 | 1360 | 80 |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 21 | 64 | 94 | 0,257 | 0,07 | 895 | 50 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 42 | 48 | 98 | 0,06 | 0,09 | 942 | 40 |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 25 | 56 | 95 | 0,01 | 0,01 | 962 | 20 |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 22 | 44 | 73 | 0,09 | 0,04 | 762 | 30 |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 27 | 58 | 98 | 0,09 | 0,03 | 845 | 50 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
3. Μέγιστες, Ελάχιστες, Μέσοι όροι επιτόπιων μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις αποβάθρες των σταθμων Μετρό.
ΜΕΣΟΙ ΟΡΟΙ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | n Tesla |
PM 1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | H/A | |
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 46 | 132 | 191 | 0,172 | 0,1 | 960 | 60 |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 29 | 134 | 163 | 0,139 | 0,05 | 981 | 60 |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 19 | 61 | 108 | 0,124 | 0,07 | 773 | 40 |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 31 | 97 | 159 | 0,57 | 0,155 | 857 | 65 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
ΜΕΓΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 57 | 216 | 285 | 0,255 | 0,14 | 978 | 80 |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 33 | 212 | 235 | 0,268 | 0,11 | 998 | 100 |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 46 | 78 | 144 | 0,158 | 0,1 | 785 | 50 |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 35 | 137 | 221 | 1,05 | 0,28 | 870 | 50 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΤΙΜΕΣ | μg/ m3 | μg/ m3 | μg/ m3 | mg/m3 | mg/m3 | ppm | H/A |
PM1 | PM2,5 | PM10 | TVOC | HCHO | CO2 | n Tesla | |
Σταθμός Μετρό ΠΑΝΌΡΜΟΥ | 13 | 17 | 45 | 0,03 | 0,01 | 847 | 60 |
Σταθμός Μετρό ΣΥΝΤΑΓΜΑ | 18 | 38 | 65 | 0,03 | 0,01 | 978 | 40 |
Σταθμός Μετρό ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΊΟ | 15 | 20 | 37 | 0,01 | 0,04 | 892 | 60 |
Σταθμός Μετρό ΟΜΌΝΟΙΑ | 15 | 38 | 64 | 0,01 | 0,04 | 840 | 20 |
Ανώτατο επιτρ. όριο | 15 | 5 | 50 | 0,31 | 0,02 | 400 | 20 |
Οι πολίτες ζητούν οργάνωση των μέσων μαζικής μεταφοράς
Τι μας είπαν οι πολίτες της Αθήνας
Λιγότερα αυτοκίνητα και περισσότερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στο κέντρο της Αθήνας ζητούν οι πολίτες για μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς τα καυσαέρια που εκπέμπουν επηρεάζουν την υγεία του αναπνευστικού τους συστήματος. Τίθεται όμως το ερώτημα εάν γίνεται έλεγχος στην ποιότητα των καυσαερίων που εκπέμπουν τα ΜΜΜΑ, όπως τα λεωφορεία, και κατά πόσο η χρήση τους είναι λιγότερο επιβλαβής στο περιβάλλον και στον άνθρωπο.

Πολίτες στο κέντρο της Αθήνας ανέφεραν στο ΠΑΚΟΕ ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση επιδεινώνει την υγεία του αναπνευστικού τους συστήματος λόγω του ότι εισπνέουν καρκινογόνους ρύπους που εκπέμπονται από τον υπερβολικό αριθμό αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην πόλη και όχι μόνο. Στην ερώτηση εάν αισθάνονται τη διαφορά μεταξύ των ημερών με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση ή αντίθετα, έξι στους δέκα πολίτες απάντησαν ναι, μεταξύ των οποίων κάποιοι πρόσθεσαν ότι σε χωριά και νησιά δεν το παρατηρούν αυτό. Αντίθετα, τέσσερις από τους δέκα πολίτες απάντησαν ότι δεν αισθάνθηκαν διαφορά μεταξύ των ημερών όσον αφορά την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Επιπλέον, οι πολίτες συμφωνούν ότι δεν υπάρχει έλεγχος στις εξατμίσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει.
«Ναι» στη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Λύσεις για την αντιμετώπιση του προβλήματος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προτείνουν οι πολίτες της Αθήνας, με τους ίδιους να ανησυχούν για τον αντίκτυπο που επιφέρει στην υγεία τους. Σημειώνεται ότι στην Ελλάδα πέθαναν 145.000 Έλληνες πολίτες, ηλικίας 35-65 ετών. Άλλοι 220.000 θάνατοι λόγω αναπνευστικών παθήσεων. Η Ελλάδα κατέχει την 12η θέση στην παγκόσμια θνησιμότητα, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ε.Ε. για το 2023.
Η πλειοψηφία των πολιτών που μίλησαν στο ΠΑΚΟΕ, συνιστά ότι πρέπει να περιοριστεί ο αριθμός των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, ενώ άλλοι πρότειναν να υπάρχουν περισσότερα τραμ παρά λεωφορεία και να γίνει ενθάρρυνση του κόσμου να χρησιμοποιεί περισσότερο τα ΜΜΜ.
Μία άλλη λύση είναι η εφαρμογή και τήρηση των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας των αυτοκινήτων (Δακτυλίου) στο κέντρο της Αθήνας, σύμφωνα με τον οποίο σε κάποιες λεωφόρους επιτρέπεται η κυκλοφορία αυτοκινήτων με βάση το τελευταίο ψηφίο του αριθμού κυκλοφορίας τους (μονά – ζυγά). Οι πολίτες προτείνουν επίσης ο κόσμος να μην χρησιμοποιεί το αυτοκίνητο για κοντινές αποστάσεις.
Άλλη λύση είναι η εφαρμογή φίλτρων στα αυτοκίνητα αλλά και στις καμινάδες των εργοστασίων που εκπέμπουν επίσης βλαβερά αέρια.
Τέλος, ένας πολίτης ανέφερε στο ΠΑΚΟΕ ότι δεν υπάρχουν σωστοί νόμοι και πως το κράτος πρέπει να ενδιαφερθεί περισσότερο για τους πολίτες, προσθέτοντας ότι και οι πολίτες και οι δήμοι δεν εφαρμόζουν κάποια μέτρα που έχουν παρθεί σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος και την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Καμπανάκι για τα προβλήματα στην ποιότητα της ατμόσφαιρας
Το ΠΑΚΟΕ με τους 46 χρόνους συνεχείς και τεκμηριωμένους αγώνες του, για την προστασία του περιβάλλοντος και του καταναλωτή, από τις 46 έρευνες που διενήργησε το 2024 για την ποιότητα του αέρα στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της Νότιας και Κεντρικής Ελλάδας, διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:
-Στο 80% των μετρήσεων υπήρχαν προβλήματα στην ποιότητα της ατμόσφαιρας ξεπερνώντας 3-4 φορές τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια.
-Σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια 2021-2023 η
κατάσταση έχει επιδεινωθεί.
Δεν είναι λίγες οι φορές που το ΠΑΚΟΕ καταγγέλλει τον ρυπογόνο αέρα της χώρας μας. Για να είμαστε πιο σαφείς, αυτά τα στοιχεία αφορούν την μακροχρόνια έκθεση σε ρύπανση μικροσωματιδίων μεγαλύτερη από την συνιστώμενη συγκέντρωση από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, των 5μg/m3.
Το 2025 θα είναι ορόσημο της παρέμβασης του ΠΑΚΟΕ σε διοικητικό και δικαστικό επίπεδο στην διεκδίκηση των δικαιωμάτων μας, πάντοτε με βάση το άρθρο 24 του Συντάγματος.
Από την γραμματεία του ΠΑΚΟΕ