• ΦΟΡΤΗΓΙΔΕΣ …..ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΞΕΦΟΡΤΩΝΟΥΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΒΥΘΟΚΟΡΗΜΑΤΑ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ
  • ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ COSCO ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΙΟ

Δελτίο Τύπου 842                                                                   Αθήνα, 16/4/2024

Το ΠΑΚΟΕ επανειλημμένα έχει πραγματοποιήσει έρευνες στο λιμάνι του Πειραιά. Το πρόβλημα είναι ότι τα τοξικά και καρκινογόνα βυθοκορήματα, δεν γνωρίζει κανένας που μεταφέρονται . Είναι απαράδεκτο να απορρίπτονται κοντά στο λιμάνι επειδή οι αναταραχές που δημιουργούνται από τα διερχόμενα πλοία, δημιουργούν ένα κοκτέιλ επικίνδυνων ουσιών που δυστυχώς τις εισπνέουν και μικρά παιδιά που βρίσκονται επάνω στα επιβατικά πλοία.

Κύριε Υπουργέ Ναυτιλίας και Νησιωτικής  Πολιτικής, πρέπει να επέμβετε, ούτως ώστε αυτή η κοροϊδία των αρμόδιων του ΟΛΠ να σταματήσει και να ενημερώσετε τους πολίτες τι ακριβώς συμβαίνει και όχι να συγκαλύπτουν τα φαραωνικά  σχέδια της COSCO.      

Το ΠΑΚΟΕ σύμφωνει με την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων από το παρατήριο….

Το έργο της εκβάθυνσης είχε ξεκινήσει το 2019, όμως, έναν χρόνο αργότερα σταμάτησε, μετά από προσωρινή απόφαση του ΣτΕ, το οποίο έκανε δεκτή σχετική προσφυγή κατοίκων και φορέων της πόλης. Η προσφυγή βασιζόταν στο γεγονός ότι μελέτες του ΕΛΚΕΘΕ και του ΕΜΠ, έπειτα από μετρήσεις που έκαναν, διαπίστωσαν ότι τα βυθοκορήματα, δηλαδή τα ιζήματα που συλλέγονται από τον βυθό του λιμανιού, είναι άκρως επικίνδυνα και καρκινογόνα επειδή έχουν υψηλή τοξικότητα λόγω της σύστασής τους, που αποτελείται από λάδια, υπολείμματα καυσίμων και υφαλοχρώματα πλοίων αλλά και βοθρολύμματα, αφού μέχρι το 1981 στις ακτές του Πειραιά χύνονταν όλοι οι υπόνομοι και οι αγωγοί ομβρίων της Αττικής. Με τα χρόνια, τα υλικά αυτά, με τις ζυμώσεις που έγιναν και τις αναμείξεις, διαμορφώθηκαν σε βαρέα μέταλλα, με αποτέλεσμα στον βυθό να έχουν συσσωρευτεί αρσενικό, κάδμιο, μόλυβδος, εξασθενές   χρώμιο κ.λπ., τα οποία είναι άκρως επιβλαβή για τον άνθρωπο και το περιβάλλον.

Το 2023, με νομοθετήματα η κυβέρνηση ξεπέρασε τις απαγορεύσεις και ξανάρχισαν οι εργασίες. Όμως, τα καρκινογόνα βυθοκορήματα, σύμφωνα με οδηγίες του Λιμεναρχείου Πειραιά, θα έπρεπε να απορρίπτονται ανοικτά της Αίγινας, σε μεγάλο βάθος, για να μην επηρεάζουν τη θαλάσσια ζωή στον Σαρωνικό. Παρατηρήθηκε, όμως, ότι τα υλικά του βυθού φορτώνονται σε δύο φορτηγίδες και παραμένουν στο λιμάνι, μέχρι που… εξαφανίζονται. Οι φορτηγίδες δεν μπορούν να πάνε τόσο μακριά, μέχρι τ’ ανοικτά της Αίγινας, για να τα πετάξουν, στο λιμάνι του Πειραιά  δεν βρίσκονται, τελικά  πού τα πάνε τα καρκινογόνα βυθοκορήματα ;

Ένας από τους δικηγόρους που κατέθεσαν την αναφορά, ο Γιάννης Καρδαράς,,  είπε ότι ρώτησε το λιμεναρχείο πού πάνε τα βυθοκορήματα, αλλά δεν ήξερε κάνεις να του απαντήσει. Οι φορτηγίδες φεύγουν από το λιμάνι με το φορτίο του θανάτου και κανένας δεν ξέρει πού το πετάνε!

Αυτό βέβαια δείχνει ότι κάποιοι δεν θέλουν να πουν πού πάνε τα βυθοκορήματα, γι’ αυτό και ζητήθηκε η δικαστική συνδρομή. Οι φορτηγίδες δεν είναι τίποτα ταχύπλοα για να… εξαφανιστούν, αν και πάλι, με τα μέσα που υπάρχουν, δεν θα ήταν δύσκολο να εντοπιστούν.

Οι εργασίες της βυθοκόρησης και η διοχέτευση του λεπτόκοκκου ιζήματος στη θάλασσα κατά την υπερχείλιση της φορτηγίδας στο λιμάνι του Πειραιά, εκτελούνται χωρίς τον έλεγχο του Λιμενικού Σώματος.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά , κατά τη μεταφορά τους με φορτηγά από το μώλο Δραπετσώνας μέσα στους δρόμους του Πειραιά, τα υλικά αυτά διαφεύγουν καθώς τα φορτηγά δεν είναι ερμητικά κλειστά. Η διαφυγή τοξικού υλικού στο οδόστρωμα είναι πολύ επικίνδυνη για τη Δημόσια Υγεία δεδομένου ότι το υδαρές υλικό στεγνώνει και με την διέλευση των ελαστικών των αυτοκινήτων που κινούνται στο δρόμο, μετατρέπεται σε λεπτόκοκκη σκόνη. Η σκόνη αυτή, με τη βοήθεια του ανέμου και των συχνών διελεύσεων οχημάτων, αιωρείται και μεταφέρεται σε μεγάλες αποστάσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο πληθυσμός εκτίθεται, μέσω της αναπνευστικής οδού, στις τοξικές αυτές ουσίες, που αποδεδειγμένα βρίσκονται στα υλικά αυτά. Η όλη διαδικασία  δεν υπόκειται σε ελέγχους από τους αρμόδιους φορείς  (Περιφέρεια, Λιμεναρχείο ) ενώ η αδειοδότηση των εργασιών της βυθοκόρησης δεν έχει αναρτηθεί στην διαύγεια και δεν έχει γνωστοποιηθεί ούτε καν στον Δήμο Πειραιά. 


Το ΕΛΚΕΘΕ είχε προτείνει τα βυθοκορήματα να τοποθετούνται σε μεγάλα τσιμεντοκιβώτια και να ενταφιάζονται σε εδάφη με πέτρινο υπόστρωμα. Επίσης, τα τσιμεντοκιβώτια με τα βυθοκορήματα θα μπορούσαν να γίνουν οι βάσεις για τις προβλήτες που θα προκύψουν από την επέκταση του λιμανιού για την εξυπηρέτηση των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων. Όμως, εκεί μπορεί να απορροφηθούν μόλις 60.000 κυβικά βυθοκορημάτων. Από το λιμάνι θα βγουν συνολικά 630.000 κυβικά, κάτι που σημαίνει ότι θα περισσέψουν 580.000 κυβικά. Αυτά τι θα γίνουν; Εδώ προκύπτει ακόμα ένα ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί. Και μάλιστα γρήγορα, γιατί η κάθε καθυστέρηση ίσως έχει ολέθριες συνέπειες για τους κατοίκους της περιφέρειας του Πειραιά και για το περιβάλλον.

Εκδίκαση Ασφαλιστικών Μέτρων


Την Τρίτη 16 Απριλίου και ώρα 12.30, εκδικάζονται τα ασφαλιστικά μέτρα του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής και πολιτών κατά της Cosco για τη ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος και του αστικού ιστού με βυθοκορήματα.

Με την προσφυγή τους  αιτούνται  :

Να παρακολουθούνται τα Βαρέα Μέταλλα, η οργανική ρύπανση και η θολερότητα σε σημεία γύρω από τις εργασίες σε καθημερινή βάση, με εργαστηριακούς ελέγχους των υδάτων και των ιζημάτων και να ενημερώνονται φορείς, όπως το Παρατηρητήριο Πειραϊκής, το Λιμενικό Σώμα και ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά (όπως είχε γίνει το 2021 μετά τα ασφαλιστικά μας μέτρα εξ αιτίας των επιχωματώσεων που παρέσυρε η θάλασσα και της ρήξης του κεσόν, κοντά στο Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή).                                         

  Να πραγματοποιούνται καθημερινοί έλεγχοι στην υδάτινη στήλη και στα βυθοκορήματα που εναποτίθενται σε κάθε φορτηγίδα.                                                                                                       

  Να μην επιτρέπεται η μεταφορά των βυθοκορημάτων μέσα από τους δρόμους του Πειραιά με τα φορτηγά (3αξονικά), καθώς έχουμε φωτογραφικό υλικό που αναδεικνύει ότι διαφεύγει υλικό (τοξικό) στους δρόμους και τα φορτηγά δεν έχουν σήμανση με βάση τις απαιτήσεις του ADR.                                                                                                                                      

 Να ενημερωθούν οι πολίτες του Πειραιά ποια είναι η ποσότητα των βυθοκορημάτων η οποία έχει μέχρι σήμερα εξαχθεί.                                                                   

 Να ενημερωθούν οι πολίτες του Πειραιά ποιοι είναι οι όροι της σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ ΟΛΠ και των αναδόχων της βυθοκόρησης και της μεταφοράς.                                              

Να γνωστοποιηθεί η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) η οποία πρέπει να συνοδεύει  ένα τέτοιο έργο με υψηλή επικινδυνότητα για το περιβάλλον και τη Δημόσια Υγεία. Είναι προφανές ότι αυτή θα αναφέρεται με  λεπτομέρεια σε επιμέρους απαιτήσεις και διαδικασίες λόγω της φύσης του έργου, ιδιαίτερα της χερσαίας μεταφοράς.                           

 Να γνωστοποιηθεί ποιος είναι ο τελικός αποδέκτης (αδειοδοτημένος φορέας) των βυθοκορημάτων και αν έχει ελεγχθεί ως προς την καταλληλόλητα και πιστοποίησή του για τη διαχείριση τέτοιων τοξικών υλικών.

ΑΠΟ ΤΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΚΟΕ