Δελτίο τύπου :  586 – 26/11/2021

Τον Σεπτέμβριο του 2018, το ΠΑΚΟΕ κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, σε βάρος δύο εταιρειών (της ΑΣΤΗΡ ΜΑΡΙΝΑ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ Α.Ε. και της MARNET ENGINEERING CONSULTING S.A.) με στόχο να σταματήσουν οι διαδικασίες αδειοδότησης και μη έγκρισης της ΜΠΕ για την …ανακατασκευή της  μαρίνας Βουλιαγμένης.


Τα ασφαλιστικά αυτά μέτρα αποσκοπούσαν:

Το κείμενο της επίδικης μελέτης αναφέρεται στην ανακατασκευή και επέκταση της ήδη υπάρχουσας μαρίνας, γεγονός που θα προκαλέσει αλλοιώσεις τόσο στο θαλάσσιο και χερσαίο περιβάλλον όσο και στο υπάρχον οικοσύστημα της περιοχής.

Ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω τα σημεία της μελέτης από τα οποία αποδεικνύεται το μέγεθος της αρνητικής παρέμβασης η οποία θα λάβει χώρα σε περίπτωση εφαρμογής του επίδικου σχεδίου ανακατασκευής της «Μαρίνας Βουλιαγμένης».

  1. Ο νέος γενικός σχεδιασμός της μαρίνας προβλέπει ορισμένες βασικές παρεμβάσεις στη θαλάσσια ζώνη της μαρίνας
  1. Οι βασικές παρεμβάσεις στη θαλάσσια ζώνη που προβλέπονται στον παρόντα γενικό σχεδιασμό σχετίζονται άμεσα και με τη διαμόρφωση της αναγκαίας χερσαίας ζώνης της μαρίνας
  2. Διαμόρφωση νέας χερσαίας ζώνης κατά μήκος του κρηπιδωμένου δυτικού τμήματος με αναδιάταξη των δυτικών παραλιακών κρηπιδωμάτων. Με αυτή την μετατόπιση θα διαμορφωθούν 2.470 τ.μ. επιπρόσθετου χερσαίου χώρου στο κεντρικό τμήμα της μαρίνας
  3. Η μετατόπιση προς τη θάλασσα του μετώπου των δυτικών παραλιακών κρηπιδωμάτων δύναται να επιτευχθεί με την κατασκευή νέου κρηπιδότοιχου και την πλήρωση με υλικά επίχωσης του χώρου μεταξύ υφιστάμενου και νέου κρηπιδότοιχου
  4. Το ωφέλιμο βάθος προ του νέου κρηπιδότοιχου δεν θα είναι μεγαλύτερο από 8μ. και σε κάθε περίπτωση θα προσδιοριστεί με βάση το μέγεθος των μεγάλων σκαφών αναψυχής που θα δένουν στο τμήμα αυτό
  5. Δεν αναφέρονται τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά των πλοίων που θα ελλιμενίζονται για να διαπιστωθεί η ρύπανση που θα προκαλούν με τις μηχανές τους αλλά και γενικότερα.
  6. Δεν έχουν γίνει συγκριτικές μελέτες της σημερινής ποιότητας των θαλάσσιων νερών της υφιστάμενης μαρίνας και αυτής η οποία θα προκύψει από τη χρήση της νέας μαρίνας.
  7. Σχετικά με τις εργασίες ανακατασκευής της μαρίνας , δεν έχουν γίνει άρτιες τεχνικές μελέτες σχετικά με τη διαχείριση των τόνων των στερεών αποβλήτων (μπάζα).
  8. Στην επίδικη μελέτη προβλέπεται η κατασκευή εγκαταστάσεων και ιδιωτικών ακινήτων με συντελεστή δόμησης 0,0005. Αλλά οι πιο πάνω κατασκευές αφορούν εκτάσεις και οικόπεδα τα οποία είναι ήδη χαρακτηρισμένα από το Υπουργείο Περιβάλλοντος ως δασικά.
  9. Προσβολή της προσωπικότητας του ανθρώπου, μέσω της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος.

Στη συνέχεια φτάσαμε στο 2020 και η έκβαση των ασφαλιστικών μέτρων δεν ευόδωσε. Επίσης, το 2020 ο Γιάννης Σγουρός εξέδωσε τα παρακάτω δύο Δελτία Τύπου.






ΟΙ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΣΤΙΣ ΕΠΑΛΞΕΙΣ

Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που οι κάτοικοι της Βουλιαγμένης, σήμερα (2021), πήραν την πρωτοβουλία και μετά από αίτησή τους στο ΣτΕ, προχώρησαν στην κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων

Αποκλειστικό: Αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της επέκτασης της Μαρίνας Βουλιαγμένης

Οι κάτοικοι της Βουλιαγμένης σε συνέχεια της προσφυγής τους στο ΣτΕ ενάντια στην παράλογη επέκταση της Μαρίνας της πόλης, στις 30.7.2021, κατέθεσαν και αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Ανώτατο Δικαστήριο στις 18 Νοεμβρίου 2021.

Έχοντας φτάσει στα όρια τους από την αδιάλειπτη συνέχιση των εργασιών μπαζώματος της θάλασσας και από τον μη ορισμό ημερομηνίας δικάσιμου της προσφυγής τους στο ΣτΕ αποφάσισαν να κινηθούν πριν προκληθεί ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική βλάβη στην περιοχή.



Η αίτηση αναστολής εκτέλεσης αφορά την υπ’αριθμ. 18744/8-12-2020 κοινή απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργών Τουρισμού, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού και Αθλητισμού με θέμα: «Χωροθέτηση και Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων Μαρίνας Βουλιαγμένης» (ΦΕΚ Δ’ 810/16-12-2020).

Πρόκειται για την ίδια ΚΥΑ για την ακύρωση της οποίας οι κάτοικοι της Βουλιαγμένης είχαν προσφύγει απ´το καλοκαίρι του 2021.

Όπως αποδείχθηκε η ΚΥΑ αλλά και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων, είναι «κομμένες και ραμμένες» στα μέτρα των μεγαλοεπενδυτών, αφού σίγουρα ένας προϋπολογισμός έργου ύψους 40 εκατ. ευρώ δεν αφήνει ασυγκίνητες τις κυβερνήσεις, βάζοντας το χρήμα πάνω από τη φύση και τους κατοίκους!

Κατά τη θερινή περίοδο του 2021 και συγκεκριμένα εντός του μηνός Αυγούστου, λόγω κατασκευαστικών έργων εντός του Όρμου Βουλιαγμένης, στη θάλασσα και στη ξηρά, που εδράζονται στην προσβαλλόμενη ΚΥΑ, πολλές φορές διαπιστώθηκε υπερβολική θολερότητα στα θαλάσσια ύδατα, με αποτέλεσμα αυτά να καταστούν για ημέρες ακατάλληλα ακόμη και για απλή κολύμβηση, ενώ, όπως αποδεικνύεται και από την από 28.08.2021 ανακοίνωση του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης στη ιστοσελίδα του, για να αντιμετωπίσουν πρόχειρα τα φαινόμενα αυτά τόσο η Εταιρία Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης ΑΕ, όσο και η εργοληπτική εταιρία αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν επιπρόσθετα (αφού δεν προβλέποταν στην προσβαλλόμενη ΚΥΑ) αντιρρυπαντικά μέτρα (όπως μεγάλου μήκους υδατοκουρτίνες κλπ), φανερώνοντας και την ένδεια της προσβαλλόμενης ΚΥΑ στα σημεία αυτά.

Η κυβέρνηση ενέκρινε χωρίς αναστολές τα σχέδια επέκτασης και «εκσυγχρονισμού» της Μαρίνας Βουλιαγμένης το 2020. Επίσης το σε μεγάλο βαθμό ελεγχόμενο από τη δημοτική αρχή του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου, Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, γνωμοδότησε επίσης θετικά.

Βέβαια, τουλάχιστον δύο δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης καταψήφισαν την μελέτη και αυτές ήταν του κ. Θάνου Ματόπουλου (Ριζοσπαστική Κίνηση Πολιτών) αλλά και του κ. Κώστα Πασακυριάκου (Λαϊκή Συσπείρωση) με σοβαρές ενστάσεις!

Ακόμη πιο σημαντική όμως ήταν η στάση του δημοτικού συμβούλου της συμπολίτευσης Παντελή Κασιδόκωστα (αδελφός του πρώην δημάρχου Γρήγορη Κασιδόκωστα), ο οποίος δήλωσε «παρών» και δεν ψήφισε την επίμαχη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αναφωνόντας μάλιστα εκτός μικροφώνου ότι «θα φάμε πολύ ξύλο από τους Βουλιαγμενιώτες…»

Έτσι το Δημοτικό Συμβούλιο προσέφερε απλόχερα ένα άριστο επικοινωνιακό χαρτί για την ιδιοκτησία του Αστέρα στα Μ.Μ.Ε.

Αυτό που επίσης δεν λέγεται είναι πως το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης γνωμοδότησε θετικά βασιζόμενο στην μελέτη (Marnet) που κάποιος άλλος πλήρωσε (Αστέρας) και κάποιου άλλου συμφέροντα εξυπηρετεί!

Δεν ανέθεσαν ούτε για τα προσχήματα σε έναν ανεξάρτητο ειδικό, σε μια υπηρεσία του Δήμου να αξιολογήσει την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Αστέρα ώστε να διατυπώσει μια επιστημονική γνώμη και να βρει ποια σημεία ίσως προκαλούν προβλήματα στην περιοχή της Βουλιαγμένης.

Αυτό το έκανε εκ μέρους της αντιπολίτευσης, ο Κώστας Πασακυριάκος απευθυνόμενος για γνωμοδότηση στο Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας.

Η γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου ήταν κόλαφος.

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρει ανάμεσα σε άλλα τα εξής: «Όπως ομολογείται απροκάλυπτα στη ΜΠΕ, την υλοποίηση του εξεταζόμενου έργου υπαγορεύει η επιθετική τουριστική αγορά και ειδικότερα η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση θέσεων ελλιμενισμού θαλαμηγών (mega yachts). Η σύλληψη και η υλοποίηση του έργου υπαγορεύτηκαν με αποκλειστικώς οικονομικά κριτήρια και κατά τα κελεύσματα της άγριας τουριστικής αγοράς. Το έργο είναι πολλαπλώς επιζήμιο, καθώς θα διαταράξει το τοπίο και τη συνήθη ζωή των κατοίκων της περιοχής και θα προκαλέσει μετά βεβαιότητας διαβρωτικά φαινόμενα στις ακτές κολύμβησης του όρμου Ζωστήρος».

Όπως επισημαίνει ακόμα το Επιμελητήριο: «Ο υφιστάμενος προσήνεμος μόλος θα καθαιρεθεί και θα ανακατασκευαστεί εξολοκλήρου. Το πλάτος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 20 μέτρα τουλάχιστον, ενώ το μήκος του θα είναι μεγαλύτερο κατά 178 μέτρα περίπου. Στο ακρομόλιό του θα κατασκευαστεί πεδίο προσγείωσης – απογείωσης ελικοπτέρων. Ο υπήνεμος μόλος θα επεκταθεί κατά 134 μέτρα. Σε ό,τι αφορά τη χερσαία ζώνη, προβλέπεται η αποψίλωση τεσσάρων στρεμμάτων υψηλόκορμης βλάστησης πεύκης και επιτρέπεται δόμηση 4.800 τετραγωνικών μέτρων. Πέραν δε των κτιριακών υποδομών που έχουν άμεση σχέση με τον προορισμό της εγκατάστασης, θα ανεγερθούν κτίρια εμπορικών καταστημάτων, καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, γραφείων, αναψυκτηρίων και εστιατορίων, ύψους μέχρι 8,5 μέτρων. Περαιτέρω προβλέπονται η δημιουργία 410 υπέργειων και υπόσκαφων θέσεων στάθμευσης και η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, επιφάνειας 8.000 τετραγωνικών μέτρων».

Οι κάτοικοι έδειξαν από νωρίς τις διαθέσεις τους απέναντι στο έργο – περιβαλλοντικό έκτρωμα, πραγματοποιώντας συγκέντρωση στη Βουλιαγμένη, με τη συμμετοχή αρκετού κόσμου και με αίτημα «Όχι στην επέκταση της μαρίνας» την 1η Ιουνίου 2020.

Το ilovevouliagmeni.gr που εξαρχής πήρε θέση κατά της μετατροπής της μικρής Μαρίνας Βουλιαγμένης σε μεγάλο λιμάνι και της υποβάθμισης του περιβάλλοντος, αναδημοσιεύει ορισμένα ενημερωτικά άρθρα, με αφορμή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων από τους κατοίκους και έπεται…συνέχεια!

Ελπίζουμε κάτι να γίνει. Το ΠΑΚΟΕ, με υψηλό αίσθημα ευθύνης στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου, θα πραγματοποιήσει έρευνα ποιότητας των νερών, στην μαρίνα Βουλιαγμένης και τα αποτελέσματα θα τα δημοσιεύσει αφενός και αφετέρου θα τα αποστείλει στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με την μορφή καταγγελίας.

Από την γραμματεία του ΠΑΚΟΕ

Κατηγορίες: ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ