ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 438/ 17/10/2020
– Συνωστισμός στις στάσεις των ΜΜΜ, μέτρα που πάρθηκαν αλλά δεν εφαρμόζονται γιατί … δεν ελέγχονται
– Ποιος θα ελέγξει τα μέτρα;
Οι μεταφορές έχουν αποτελέσει ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά των ερευνών του ΠΑΚΟΕ. Επειδή τα ΜΜΕ είναι επίσης δείκτες διασποράς του κορωνοϊού, για αυτό το ΠΑΚΟΕ από τον Φεβρουάριο του 2020 πραγματοποίησε επισταμένες έρευνες σε σταθμούς ΜΕΤΡΟ, σε στάσεις λεωφορείων, σε λιμάνια και γενικά σε κόμβους όπου οι εκπομπές απαερίων αποτελούν βασική εστία ρύπανσης – μόλυνσης.
Μετά τις μετρήσεις που πραγματοποίησε ομάδα του ΠΑΚΟΕ ενημερώσαμε την πολιτική ηγεσία του ΜΕΤΡΟ και τον υπουργό. Δυστυχώς ακόμα περιμένουμε ΑΠΑΝΤΗΣΗ.
Όμως ο κορωνοϊός καραδοκεί. Χωρίς μέτρα προστασίας και χωρίς πρόληψη, οι πολίτες γίνονται πειραματόζωα σε μια τραγική πανδημία που όμοιά της δυστυχώς δεν έχει ξαναγίνει.
Αυτό αποτελεί ντροπή για τους φορείς που είναι ΑΕ και δεν έχουν ακόμη κατανοήσει τον ρόλο τους. ΑΙΣΧΟΣ!
Η επιδημία σε έξαρση, οι θάνατοι αυξάνονται καθημερινά, ανοδική η πορεία και στον αριθμό των διασωληνωμένων, τα κρούσματα έχουν εκτοξευτεί, τα φαινόμενα του συνωστισμού είναι καθημερινά και πολλαπλασιαζόμενα. Σαν να μη βρισκόμαστε εν μέσω της έξαρσης της πανδημίας, αλλά στις εποχές πριν από τον Μάρτιο όταν ακούγοντας τη λέξη «κορωνοϊός» σηκώναμε τεμπέλικα τους ώμους μας και αποκρινόμασταν «έλα μωρέ, αυτός είναι στην Κίνα, δεν θα έρθει σε εμάς».
Και όχι μόνον ήρθε, αλλά έφερε και την καραντίνα και μαζί με αυτήν εκατοντάδες θανάτους συμπολιτών μας με τον κίνδυνο να καραδοκεί για όλους μας. Κι εμείς αντί να είμαστε ακόμα πιο προσεκτικοί και να τηρούμε με πολύ μεγαλύτερη την αίσθηση της ατομικής ευθύνης όλα τα μέτρα προστασίας, αδιαφορούμε θανάσιμα. Στις στάσεις των λεωφορείων και των τρόλεϊ, στους σταθμούς του ηλεκτρικού και του μετρό ο συνωστισμός είναι σύνηθες φαινόμενο. Δημιουργούνται ουρές, κόσμος σπρώχνει και σπρώχνεται για να μπει στο μέσο και αφού μπει έρχεται η απόλυτη αναρχία. Μπαίνουμε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και αρνούμαστε να τηρήσουμε ακόμα και τα πιο στοιχειώδη μέτρα, καθόμαστε στις θέσεις που υπάρχει η ένδειξη πως απαγορεύεται να κάτσουμε, αλλά εμείς την αγνοούμε. Το 65% της πληρότητας των ΜΜΕ, που έχει ορίσει η κυβέρνηση ως μέγιστο όριο, καταστρατηγήθηκε από την πρώτη ημέρα που εφαρμόστηκε, τα ΜΜΜ είναι κατάμεστα ιδίως τις ώρες αιχμής. Και μετά αναρωτιόμαστε γιατί εκτοξεύονται καθημερινά τα κρούσματα.
Και η κυβέρνηση τι κάνει; Τίποτα… Επαναπαύτηκε στη μείωση των κρουσμάτων που καταγράφηκε στους μήνες του καλοκαιριού, ενδόμυχα ίσως και να πανηγύριζε για το όποιο επίτευγμά της, όμως ποτέ δεν προετοιμάστηκε να δώσει τη γιγάντια μάχη που την περίμενε και που σηματοδοτούσε η επιστροφή των αδειούχων. Όλο αυτό το διάστημα –δηλαδή από τον Σεπτεμβριο μέχρι και σήμερα- δεν είχε προετοιμαστεί ή οργανωθεί προκειμένου να καταπολεμήσει την έξαρση του κορωνοϊού παρά μόνον αρκέστηκε στην καταγραφή και την ιχνηλάτηση των κρουσμάτων, όμως ούτε κουβέντα για να ενεργοποιηθεί και να δραστηριοποιηθεί . Και στα ΜΜΜ όλοι μας στοιβαζόμαστε και στριμωχνόμαστε σαν τις σαρδέλες για να εξυπηρετηθούμε (αλίμονο αν αυτή η κατάσταση μπορεί να ορίζεται ως εξυπηρέτηση και υπό αυτές τις συνθήκες) και να μεταβούμε στον προορισμό μας. Και στο τέλος της ημέρας ευχόμαστε κι επικαλούμαστε την τύχη ώστε να μην είμαστε το επόμενο κρούσμα κορωνοϊού.
Μέτρα υποτίθεται πως έχουν παρθεί, αλλά δεν εφαρμόζεται, ο καθένας λειτουργεί αυθαίρετα και ανεξέλεγκτα, αν ελεγχθεί και τιμωρηθεί, τότε ίσως και να συνετιστεί, όμως στοιχηματίζει πως δεν θα ελεγχθεί και πολύ περισσότερο δεν θα τιμωρηθεί.
Το ΠΑΚΟΕ βγήκε σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας και κατέγραψε τι συμβαίνει στις στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Υπάρχουν συμπολίτες μας που τηρούν τα μέτρα, όμως υπάρχουν και πάρα πολλοί άλλοι που σχεδόν αδιαφορούν. Συνωστίζονται στις στάσεις, σπρώχνουν μπροστά και πίσω προκειμένου να επιβιβαστούν ή να αποβιβαστούν.
Η κυβέρνηση; Απλά απούσα. Έχει περιοριστεί στην εξαγγελία κάποιων μέτρων αλλά ούτε που ασχολήθηκε με το αν εφαρμόζονται και για να είμαστε ειλικρινείς δεν εφαρμόζονται. Όπου και όποτε εφαρμόζονται, εκπορεύονται από τη ατομική βούληση, την ατομική ευθύνη του κάθε πολίτη. Ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς είναι ένα από τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση προκειμένου να μειωθούν τα κρούσματα κορωνοϊού. Η συνεχής αύξηση των κρουσμάτων αλλά και των διασωληνώσεων ασθενών με κορωνοϊό ανησυχούν τόσο την κυβέρνηση όσο και τους ειδικούς. Κρίσιμος θεωρείται ο τομέας των συγκοινωνιών, που παρατηρείται μεγάλος συνωστισμός και μη τήρηση των μέτρων. Η πραγματικότητα δεν αλλάζει, η κυβέρνηση αδράνησε, ουσιαστικά δεν πήρε το παραμικρό μέτρο για την προστασία μας όταν κινούμαστε με τα ΜΜΜ, για αυτό άλλωστε κι εκτοξεύτηκαν ο αριθμός των θανάτων, οι διασωληνωμένοι και τα κρούσματα. Έστω και πολύ καθυστερημένα και με την έξαρση του κορωνοϊού να μας έχει κυριεύσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε ότι οσονούπω 100 νέα λεωφορεία μπαίνουν σε κίνηση και σημείωσε πως η πολιτεία δεν θα κρύψει ποτέ τους τομείς όπου μπορεί να γίνει καλύτερη. «Παρά το γεγονός ότι από πέρυσι στην Αττική έχουν προστεθεί 250 λεωφορεία, αυτά δεν φάνηκαν αρκετά για να αποφύγουμε φαινόμενα συνωστισμού. Γι’ αυτό και θεσμοθετήσαμε τα κυλιόμενα ωράρια προσέλευσης στην εργασία. Χρειαζόμαστε, όμως, περισσότερα οχήματα και συχνότερα δρομολόγια. Οι έκτακτοι καιροί επιβάλλουν έκτακτα μέτρα. Έτσι, τις επόμενες ημέρες εκατό νέα λεωφορεία μπαίνουν σε κίνηση και άλλα τετρακόσια έως το τέλος του χρόνου» τόνισε σε τοποθέτησή του.
Κάθε Τρίτη και Παρασκευή στην live ενημέρωση για την εξέλιξη της πανδημίας στη χώρα μας ο κ. Χαρδαλιάς ζητά αυτοπροστασία από όλους γιατί «ο κίνδυνος υπάρχει και είναι μεγάλος». Έλα όμως που καμιά φορά η αυτοπροστασία δεν είναι υπόθεση των πολιτών αλλά της πολιτείας.
Ο κόσμος, παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για περισσότερα λεωφορεία και μικρότερη αναμονή στους σταθμούς του μετρό, παραμένει καρτερικά το λεωφορείο να πάει στη δουλεία του και γίνεται «σαρδέλα». Παρά ταύτα, η επιστροφή στους φθινοπωρινούς ρυθμούς και στους χώρους εργασίας έχει ασκήσει μεγάλη πίεση στο σύστημα των συγκοινωνιών. Σύντομα η κυβέρνηση θα πρέπει να περάσει από τις εξαγγελίες στην πράξη αν δεν θέλουμε να δούμε ραγδαία αύξηση κρουσμάτων, ειδικά τώρα που ο καιρός θυμίζει για τα καλά φθινόπωρο.
«Μπαίνω και βγαίνω από το τρόλεϊ φορώντας πάντα τη μάσκα ενώ φροντίζω να κάτσω μόνο στις θέσεις που επιτρέπονται. Εγώ τηρώ τα μέτρα, υπήρξαν μέρες που στάθηκα όρθια σε όλη τη διαδρομή αφού στις άδειες θέσεις υπήρχε η ένδειξη πως απαγορευόταν να κάτσουμε. Τι να το κάνω όμως αυτό όταν υπάρχουν δέκα άλλοι μέσα στο τρόλεϊ που δεν υπολογίζουν καμία απαγόρευση» μας λέει η κυρία Στέλλα Καρακίτσου, ιδιωτική υπάλληλος.
Στην κουβέντα μας παρεμβαίνει και ο κύριος Γιώργος Πατραμάνης, εκπαιδευτικός στο επάγγελμα, ο οποίος καθημερινά μετακινείται με το τρόλεϊ για να πάει στο σχολείο που εργάζεται. «Έχω μεγάλη ευαισθησία στο συγκεκριμένο θέμα εξαιτίας της ιδιότητάς μου ως εκπαιδευτικού. Είναι απαράδεκτο να γινόμαστε μάρτυρες τέτοιων φαινομένων κι ενώ ο κορωνοϊός βρίσκεται σε έξαρση. Κάθε μέρα γίνομαι μάρτυρας τσακωμών, φασαριών, αντεγκλήσεων μέσα στο τρόλεϊ και πάντα η αιτία είναι αν τηρούνται ή όχι τα μέτρα».
Και πριν προλάβει να ολοκληρώσει τη φράση του εκτυλίχθηκε μπροστά στα μάτια μας μια μεγάλης έκτασης φιλονικία όταν ένας θρασύτατος επιβάτης εκτός του ότι έτρεξε να κάτσει σε θέση που υπήρχε η ένδειξη του απαγορευτικού, ξεσηκώνοντας θύελλα διαμαρτυριών από τους υπόλοιπους, αρνούταν προκλητικά να φορέσει σωστά τη μάσκα του.
«Τον βλέπετε; Πώς μπορώ να αντιδράσω, τι μπορώ να κάνω αν αυτός ο άνθρωπος έρθει και κάτσει δίπλα μου; Θα αναγκαστώ να σηκωθώ, να υποστώ ακόμα μεγαλύτερη ταλαιπωρία, αλλά το κυριότερο είναι πως νιώθω ευάλωτη» εκμυστηρεύεται το παράπονό της η κυρία Σοφία Χωριανοπούλου, που αυτή την περίοδο δεν εργάζεται.
«Υπάρχει ένα σύνολο ανθρώπων που όχι μόνον αδιαφορούν για τα μέτρα αλλά συμπεριφέρονται και πολύ επιθετικά στους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Μόνον που δεν όρμησαν στους ελεγκτές σε μια περίπτωση που ήμουν κι εγώ μπροστά, όταν όμως είδαν πως συνοδεύονται από αστυνομικούς, φρόντισαν να την κοπανήσουν στην πρώτη ευκαιρία. Αλλά φυσικά δεν είναι αυτό το ζητούμενο, το άσχημο είναι πως τέτοιοι άνθρωποι, τέτοια συμβάντα δεν είναι μεμονωμένα» επισημαίνει ο Κώστας Κυφωνίδης, φοιτητής στο τμήμα των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ.
«Οι επιβάτες είχαν την αίσθηση πως η τήρηση των μέτρων ήταν αρμοδιότητα του εκάστοτε οδηγού, πολλές φορές είχα παρεξηγηθεί με συμπολίτες μου που μου φώναζαν να κατεβάσω κάποιους που δεν συμμορφώνονταν ή να αρνηθώ σε κάποιους άλλος να επιβιβαστούν. Χρειάστηκε να περάσει αρκετός χρόνος μέχρι να γίνει συνείδηση σε όλους μας πως αρμόδιοι για την τήρηση των μέτρων –και φυσικά για την τιμωρία των παραβατών- είναι η Αστυνομία και οι εκπρόσωποί της. Εμείς απλά οδηγούμε και προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να μεταφέρουμε το επιβατικό κοινό στον προορισμό του με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα» υπογραμμίζει ο κύριος Στάθης Πατρικαρέας, οδηγός λεωφορείου.
Το περπάτημα από και προς τη δουλειά πρότεινε ως λύση αποσυμφόρησης από τα ΜΜΜ η λοιμωξιολόγος και μέλος της Επιτροπής του Υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, Ελένη Γιαμαρέλλου σε τοποθέτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τι να κάνουν όμως οι εργαζόμενοι όταν βρέχει; Περισσότερα λεωφορεία ακούσαμε, συχνότερα δρομολόγια ακούσαμε, ο κόσμος όμως συνωστίζεται σε στάσεις λεωφορείων ακόμα και τώρα που τα κρούσματα δεν λένε να πέσουν. Πάλι καλά που έκλεισαν τα περίπτερα και γλιτώσαμε από τον συνωστισμό στις πλατείες.
ΣΤΗ ΣΤΑΣΗ …. Η ΣΤΑΣΥ
Σε τυχαία συμβάντα αλλά και σε «οργανωμένο σχέδιο βανδαλισμών» που προκαλούν άγνωστοι το τελευταίο διάστημα σε συρμούς του Ηλεκτρικού αποδίδει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα δρομολόγια, προκαλώντας επικίνδυνο συνωστισμό στις αποβάθρες.
Καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας εικόνες από κόσμο που συγχρωτίζεται περιμένοντας το τρένο, την ώρα που τα μέτρα κατά της πανδημίας επιβάλλουν αποστάσεις ασφαλείας. Ταυτόχρονα, πάνω από τους επιβάτες φωτογραφίζονται οι πινακίδες που ενημερώνουν ότι το επόμενο δρομολόγιο θα περάσει σε οκτώ, δέκα ή και περισσότερα λεπτά της ώρας. Η ΣΤΑΣΥ δηλώνει πως έκανε προσπάθεια να οργανώσει δρομολόγια ανά 6 λεπτά τις ώρες αιχμής στη γραμμή 1 (Ηλεκτρικός), αλλά βρίσκεται αντιμέτωπη «με ένα προφανώς οργανωμένο σχέδιο συχνότατων επιθέσεων – βανδαλισμών (σπάσιμο τζαμιών σε πόρτες και παράθυρα συρμών) συνήθως κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν οι συρμοί βρίσκονται παρκαρισμένοι σε διάφορους σταθμούς ή επίσταθμους του δικτύου». Αυτό σημαίνει ότι δεν μπαίνει ο βανδαλισμένος συρμός στην κυκλοφορία το πρωί παρά μετά τις ώρες που θα χρειαστούν για να επισκευαστούν τα τζάμια. Θυμίζει επίσης ότι έχει ζητήσει βοήθεια από την Ελληνική Αστυνομία χωρίς αποτέλεσμα.
Τι γίνεται όμως με το μετρό, όπου ο συνωστισμός επαναλαμβάνεται τα πρωινά στην αποβάθρα της γραμμής 3 στο Σύνταγμα; Η ΣΤΑΣΥ αποδίδει το πρόβλημα σε τυχαία συμβάντα, όπως το ότι τη συγκεκριμένη στιγμή έφθασαν ταυτόχρονα οι δύο συρμοί στη γραμμή 2 και κατέβηκαν οι επιβάτες τους για να συνεχίσουν στην 3, ενώ υπήρχε ήδη καθυστέρηση λόγω βλάβης σε άλλο συρμό.
Με μια… μνημειώδη ανακοίνωση η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ αποποιείται τις όποιες ευθύνες της για το μπάχαλο και τον συνωστισμό στο μετρό εν μέσω πανδημίας, αφήνοντας, παράλληλα και «ευγενικές» αιχμές προς το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Οι αποκαρδιωτικές εικόνες που κυκλοφορούν από τις πλατφόρμες του μετρό προκάλεσαν ορυμαγδό αντιδράσεων, ενώ, φυσικά, οι συνθήκες συνωστισμού και ταλαιπωρίες είναι ίδιες και χειρότερες σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Τι απαντά λοιπόν η ΣΤΑΣΥ για την κατάσταση αυτή; Ότι υπάρχει οργανωμένο σχέδιο βανδαλισμού των συρμών τις νύχτες και για τον λόγο αυτό οι συρμοί είναι λιγότεροι καθώς πρέπει να επισκευαστούν. Παράλληλα, αφήνει αιχμές προς την ΕΛ.ΑΣ.και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη επισημαίνοντας ότι «έχει ενημερώσει για το πρόβλημα το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία, ζητώντας ταυτόχρονα από την τελευταία να λάβει ό,τι επιπλέον μέτρα απαιτούνται για την αποτελεσματική φύλαξη των εγκαταστάσεων, αλλά και να προχωρήσει στον εντοπισμό και τη σύλληψη των ατόμων- ομάδων που προκαλούν τις ζημιές και παράλληλα θέτουν σε κίνδυνο την υγεία των πολιτών με την πρόκληση συνθηκών συνωστισμού στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής».
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να επισημάνουμε πως το ΠΑΚΟΕ τον Απρίλιο προέβη σε μετρήσεις σε ορισμένους σταθμούς του Μετρό και κατέγραψε την ιδιαίτερα αυξημένη ατμοσφαιρική ρύπανση, η οποία είναι άκρως επικίνδυνη για τους κατοίκους. Δυστυχώς το ΠΑΚΟΕ επιβεβαιώθηκε μία ακόμα φορά όταν τόνιζε την επικινδυνότητα των ατμοσφαιρικών ρύπων (ΡΜ 10, ΡΜ 2,5, VOC, και φορμαλδεΰδη καθώς και της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας .
Ο Νίκος Χαιρέτας, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ ανέφερε «ότι το πρόβλημα του συνωστισμού ειδικά στο Σύνταγμα δημιουργείται γιατί λίγο μετά τις 7:30 έφτασαν ταυτόχρονα δύο συρμοί στη γραμμή 2 (ένας από κάθε κατεύθυνση) και η πλειοψηφία των επιβατών που αποβιβάστηκαν από αυτούς πήγαν για μετεπιβίβαση στη γραμμή 3 και μάλιστα στην κατεύθυνση προς Αεροδρόμιομε αποτέλεσμα την αναπόφευκτη δημιουργία συνωστισμού στην αποβάθρα. Μεμονωμένες και όχι καθημερινές είναι οι εικόνες μεγάλου συνωστισμού στους σταθμούς του Μετρό, όταν σε ώρα αιχμής εντοπίζεται βλάβη σε συρμό, ως εκ τούτου όλοι οι επιβάτες επιβιβάζονται στον επόμενο διερχόμενο συρμό. Καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια ωστόσο το μεγαλύτερο πρόβλημα συνωστισμού εντοπίζεται στις πλατφόρμες των σταθμών μετεπιβίβασης, όπως είναι το Σύνταγμα, η Ομόνοια και το Μοναστηράκι, όπου μαζεύεται πολύς κόσμος. «Δεν μπορούμε να το αρνηθούμε, δεν είναι κάτι που εύκολα μπορούμε να βρούμε μια λύση. Το ομολογούμε. Δεν μπορούμε να πούμε εύκολα στον κόσμο “μην μπαίνεις”. Βγαίνει από το ένα τρένο, μπαίνει στο άλλο τρένο. Πρώτη φορά στη γραμμή 3 του Μετρό είναι στα τέσσερα λεπτά ο χρόνος απόστασης, κατά τις ώρες αιχμής».
Η ΣΤΑΣΥ επιρρίπτει τις ευθύνες για την ελλιπή φύλαξη των εγκαταστάσεών της –και κατ’ επέκταση των βανδαλισμών -στην Αστυνομία όμως αυτό που σκόπιμα υποκρύπτει είναι πως όλη η ευθύνη ανήκει στην ίδια και στις εταιρείες σεκιούριτι με τις οποίες συνεργάζεται με αντικείμενο αυτόν ακριβώς το σκοπό, ήτοι τη φύλαξη των εγκαταστάσεών της!. Το κόστος αυτών των συμφωνιών είναι υπέρογκο, ξεπερνά τις 250.000 ευρώ (!) και φυσικά επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο, παρ’ όλα αυτά η ΣΤΑΣΥ θρασύτατα κουνάει το δάχτυλο και στοχεύει την Αστυνομία κατηγορώντας την για αδυναμία να περιφρουρήσει τις εγκαταστάσεις της. Κι ενώ την ίδια ώρα έχει συνάψει εξαιρετικά υπέρογκες συμφωνίες με εταιρείες ιδιωτικής ασφάλειας, οι οποίες –όπως αποδεικνύεται στην πράξη- και δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις κι επιβαρύνουν με πολλά χρήματα το ελληνικό κράτος.
Σαρωτικοί έλεγχοι της Αστυνομίας
Σαρωτικοί πάντως είναι οι έλεγχοι της Ελληνικής Αστυνομίας για τη χρήση μάσκας από το ευρύ κοινό σε συγκεκριμένους κλειστούς χώρους και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς λόγω αυξανόμενων κρουσμάτων κορωνοϊού που έχουν προκαλέσει συναγερμό στις υγειονομικές αρχές της χώρας. Από τις 08.00 το πρωί έως τις 22.00 το βράδυ τα συνεργεία της Τροχαίας πραγματοποιούν περισσότερους από χίλιους ελέγχους με τις παραβάσεις να κυμαίνονται στις 25 κατά μέσο όρο και αφορούν επιβάτες που δεν φορούσαν μάσκες και στους οποίους επιβλήθηκε το πρόστιμο των 150 ευρώ. «Πονοκέφαλος» ωστόσο εξακολουθεί να δημιουργείται με τον συνωστισμό στα ΜΜΜ, αφού παρότι οι πολίτες δεν κάθονται στις θέσεις με την ειδική σήμανση, οι αποστάσεις είναι αδύνατον να κρατηθούν εντός των οχημάτων, ειδικά σε γραμμές του κέντρου.
Μνημόνιο συνεργασίας
Η ενίσχυση της παρουσίας της αστυνομίας στους σταθμούς του μετρό, αλλά και στις περιοχές που δέχτηκαν πρόσφατα επιθέσεις τα αστικά λεωφορεία, καθώς και η εντατικοποίηση των ελέγχων της τροχαίας στις λεωφορειολωρίδες, συγκαταλέγονται στο Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψαν ο ΟΑΣΑ και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για τη μετακίνηση του ένστολου προσωπικού του υπουργείου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς του ΟΑΣΑ. Το μνημόνιο συνεργασίας περιλαμβάνει τις παρεχόμενες υπηρεσίες – δράσεις που καλούνται να υλοποιήσουν οι δυο πλευρές. Ειδικότερα, ο ΟΑΣΑ θα χορηγήσει ηλεκτρονικές κάρτες ελεύθερης μετακίνησης στους δικαιούχους του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δηλαδή στους αστυνομικούς και τους πυροσβέστες. Αντίστοιχα, η Ελληνική Αστυνομία θα συνδράμει περαιτέρω, με σειρά δράσεων και μεταξύ άλλων, στη βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ, όπως στην επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων, στη διευρυμένη φύλαξη σταθμών του μετρό και ηλεκτρικού και στην εντατικοποίηση της παρουσίας της σε περιοχές, όπως το Ζεφύρι,η Φυλή, οι Αχαρνές και ο Ασπρόπυργος. Στα μέτρα της κυβέρνησης για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών εν μέσω κορονοϊού αναφέρθηκε σε ανακοίνωσή του ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γ. Κεφαλογιάννης: «Έχουμε πάρει έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Οι ρυθμίσεις αυτές είναι επιβεβλημένες για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν από την εκδήλωση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού COVID – 19. Είναι μέτρα αναγκαία για την άμβλυνση των συνεπειών που προκαλεί ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με σκοπό να καταστεί όσο το δυνατόν ασφαλέστερη η μετακίνηση των επιβατών και να αποτραπεί η εξάπλωση της πανδημίας. Αυτό άλλωστε είναι και το πνεύμα και των οδηγιών του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ). Όμως, έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί ότι, παρά τον έκτακτο χαρακτήρα, η παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία δεν αποτελεί μια μεμονωμένη αντίδραση υπό το βάρος των επιπτώσεων της πανδημίας. Αντίθετα, αποτελεί το δεύτερο πακέτο μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για την προστασία του επιβατικού κοινού, φροντίζοντας παράλληλα και για την εύρυθμη λειτουργία των συγκοινωνιών, σε εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες και με πολύ περιορισμένα μέσα. Από την πρώτη στιγμή που τέθηκαν περιορισμοί στην κυκλοφορία, την άνοιξη, θέσαμε ως προτεραιότητα την έγκαιρη πληροφόρηση των επιβατών προκειμένου να αποφύγουμε τον συνωστισμό στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σε διάστημα λίγων εβδομάδων οργανώσαμε και υλοποιήσαμε τις εξής δράσεις: Δημιουργήσαμε τον θεσμό του βοηθού επιβάτη για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού. Καθιερώθηκε ως υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε επιβάτες και προσωπικό και προβλέφθηκαν κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα του ΕΟΔΥ. Πραγματοποιούνται καθημερινά απολυμάνσεις στους χώρους και τα οχήματα των μέσων μεταφοράς. Τοποθετήθηκαν προστατευτικά στη θέση του οδηγού και σημάνσεις στις θέσεις των επιβατών. Ενισχύθηκαν, κατά περίπτωση, γραμμές όπου παρατηρείται υψηλότερη επιβατική κίνηση. Αλλάξαμε την ώρα προσέλευσης των εργαζόμενων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για να αποφύγουμε τη μαζική προσέλευση κατά τις ώρες αιχμής.
Το προσωπικό στις συγκοινωνίες επέδειξε επαγγελματισμό και ευσυνειδησία, εκπληρώνοντας το καθήκον του σε πρωτοφανείς συνθήκες. Και η πλειονότητα των πολιτών, όμως, ανταποκρίθηκε θετικά στην τήρηση των μέτρων ατομικής υγιεινής. Δεν είναι τυχαίο ότι από την περίοδο της καραντίνας καταγράφηκαν ελάχιστα κρούσματα στους χώρους των μέσων. Και αυτό έχει ιδιαίτερη αξία με δεδομένο ότι η τήρηση των μέτρων ατομικής υγιεινής που ζήτησε ο ΕΟΔΥ στις αστικές συγκοινωνίες είναι από τη φύση του ένα δύσκολο εγχείρημα, που μοιάζει με τετραγωνισμό του κύκλου. Αυτό είναι, ίσως, εκ των πραγμάτων αδύνατο να αποφευχθεί κάθε συνωστισμός και να τηρηθούν στο ακέραιο όλες οι συστάσεις των ειδικών, όπως για παράδειγμα η τήρηση των ιδανικών αποστάσεων μεταξύ των επιβατών στα ΜΜΜ. Και ο λόγος είναι ότι υπάρχει ανώτατο όριο στο δυναμικό των μέσων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο διαθέσιμο προσωπικό. Η αλήθεια, λοιπόν, είναι πως ανεξαρτήτως πανδημίας, στην Αθήνα, τα 1.000 οχήματα περίπου είναι ο μέγιστος επιχειρησιακός αριθμός που μπορεί να αξιοποιηθεί σήμερα από τον ΟΑΣΑ. Τόσα είναι τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που μπορούν να πάρουν μπρος και τόσοι είναι οι οδηγοί που υπάρχουν για να βγουν τα δρομολόγια. Στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς καταφέραμε και τρέξαμε προγράμματα συντήρησης και είχαμε πετύχει συχνότητες 4.5 λεπτών στο Μετρό και κάτω από 6 λεπτά στον Ηλεκτρικό, λίγο πριν από την πανδημία. Και αυτό είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να γίνει με δεδομένο ότι πέρασαν πολλά χρόνια χωρίς να γίνει αναβάθμιση των συρμών και προσλήψεις στις ειδικότητες πεδίου, όπως οι οδηγοί. Στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 2019 κυκλοφορούσαν 213 λεωφορεία, ενώ η πόλη έχει ανάγκη από 500.Η κρίση του κορωνοϊού έδρασε ως μεγεθυντικός φακός στα διαχρονικά προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών τα οποία επιδεινώθηκαν από την αποεπένδυση και την κακοδιαχείριση των προηγούμενων χρόνων. Όταν προέκυψε, λοιπόν, η ανάγκη για περισσότερα δρομολόγια δεν υπήρχαν οχήματα και προσωπικό για να τα εκτελέσει. Όταν οι ειδικοί μας ζήτησαν χαμηλότερες πληρότητες δεν είχαμε πλεόνασμα συρμών για να αυξήσουμε τις συχνότητες στο επιθυμητό επίπεδο. Αυτή είναι και η βασική αιτία που σε πρώτη φάση δώσαμε βάση σε άμεσες διορθωτικές παρεμβάσεις στο πεδίο της λειτουργίας και τώρα, σε δεύτερο στάδιο προχωράμε σε αυτό που έχουν ανάγκη εδώ και χρόνια οι συγκοινωνίες, την ενίσχυση σε μέσα και προσωπικό. Σε αυτό το πλαίσιο, θα πραγματοποιηθεί προμήθεια 300 σύγχρονων λεωφορείων, ηλικίας μέχρι 10 ετών, με leasing και επιπλέον, θα ενισχυθεί η προσφορά σε δρομολόγια με σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ, μέσω ΣΔΙΤ. Υπολογίζεται πως μόνο με τη σύμπραξη με τα ΚΤΕΛ θα ενισχυθεί άμεσα η ΟΣΥ με 203 οχήματα και 550 οδηγούς σε ημερήσια βάση. Αυτό σημαίνει 550 άτομα από τα ΚΤΕΛ και άλλες 655 προσλήψεις, μια ενίσχυση του προσωπικού των συγκοινωνιών με 1.205 νέα πρόσωπα. Επιδιώκεται η κάλυψη των έκτακτων αναγκών που προκύπτουν από τα μέτρα που λαμβάνονται για τον περιορισμό διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, μέσω της πρόσληψης προσωπικού με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου για τις ειδικότητες που προβλέπονται, δηλαδή οδηγοί, μηχανοδηγοί και τεχνίτες οχημάτων και συρμών. Παράλληλα, ρυθμίζονται διαδικαστικά ζητήματα ως προς την προκήρυξη, την υποβολή αιτήσεων και την επιλογή και δοκιμαστική υπηρεσία των προσληφθέντων. Εισάγονται ρυθμίσεις προσωρινού χαρακτήρα που αποσκοπούν στη διασφάλιση της αδιάλειπτης εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου αρμοδιότητας του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Ο.Α.Σ.Θ.), με γνώμονα την ασφαλέστερη μετακίνηση του επιβατικού κοινού και τη βέλτιστη αξιοποίηση των υφιστάμενων μέσων, στο πλαίσιο αντιμετώπισης του άμεσου κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19. Παράλληλα, όμως, με την ενίσχυση του στόλου κάνουμε και ένα βήμα προς τη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Ξεκίνησε δοκιμαστικά δρομολόγια και ένα ηλεκτρικό λεωφορείο στο κέντρο της Αθήνας, με σκοπό ακριβώς να δούμε στην πράξη πώς ανταποκρίνεται αυτή η τεχνολογία στις κυκλοφοριακές συνθήκες των ελληνικών πόλεων.
Ποια είναι τα μέτρα στα ΜΜΜ
Χρήση μάσκας: Υποχρεωτική είναι η χρήση μάσκας προστασίας για τους επιβάτες και εργαζόμενους στις συγκοινωνίες της Αθήνας κατά τη διάρκεια της μετακίνησης και κατά την αναμονή σε σταθμούς. Ιδιαίτερα όσον αφορά τους οδηγούς λεωφορείων, η χρήση μάσκας είναι προαιρετική όταν είναι απομονωμένοι στο μπροστινό τμήμα του λεωφορείου. Να θυμίσουμε πως από τις 16 έως τις 30 Σεπτεμβρίου, οι μάσκες ήταν υποχρεωτικές και στις στάσεις των λεωφορείων και τρόλεϊ σύμφωνα με τα έκτακτα μέτρα που είχαν τεθεί σε ισχύ.
Λεωφορεία και τρόλεϊ: Δεν είναι δυνατή η χρήση της πρώτης πόρτας των λεωφορείων και τρόλεϊ για επιβίβαση ή αποβίβαση.
Παράταση λειτουργίας: Δεν ισχύει μέχρι νεωτέρας η δίωρη παράταση του ωραρίου λειτουργίας σε Μετρό και Τραμ κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ.
Τήρηση αποστάσεων: Οι επιβάτες καλούνται να τηρούν τις ασφαλείς αποστάσεις, όπως αυτές ανακοινώνονται από τους συγκοινωνιακούς φορείς και να μην χρησιμοποιούν τις θέσεις στις οποίες υπάρχουν ειδικές ενδείξεις. Επίσης, οι επιβάτες καλούνται να αγοράζουν τα εισιτήριά τους με τη χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών αντί μετρητών.
Όριο επιβατών: Σε ισχύ παραμένει το 65% ως ανώτατο όριο επιβίβασης επιβατών σε όλα τα μέσα του ΟΑΣΑ καθώς και σε όλα τα τρένα και τα υπεραστικά λεωφορεία.
Σημειώνεται ότι την ευθύνη για τον έλεγχο της τήρησης των μέτρων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τον έχει η Ελληνική Αστυνομία και άλλοι φορείς, όπως ορίζονται από το νόμο (Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, Υγειονομικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ, οι Διευθύνσεις Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων, Δημοτική Αστυνομία και Λιμενικές Αρχές στην περιοχή ευθύνης τους, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, καθώς και η Εθνική Αρχή Διαφάνειας) και όχι οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες.
Τι λέει ο ΟΑΣΑ
«Ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην εντατικοποίηση των μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, διενεργώντας πρόσθετες απολυμάνεις από εξειδικευμένα συνεργεία. Με γνώμονα το υψηλό επίπεδο ασφάλειας για το επιβατικό κοινό και τους εργαζόμενους, διεξάγεται καθημερινά εκτεταμένη απολύμανση οχημάτων και συρμών, με τη χρήση ειδικών σκευασμάτων, σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ.
Οι απολυμάνσεις από εξειδικευμένα συνεργεία έρχονται να προστεθούν στον καθημερινό καθαρισμό – απολύμανση οχημάτων και συρμών που διενεργείται με έμφαση στα σημεία στήριξης των επιβατών (χειρολαβές, μπάρες, πόρτες κλπ), αλλά και των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικός) όπου δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στα σημεία με τα οποία έρχονται σε επαφή οι επιβάτες (κουπαστές, εκδοτικά και ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων κλπ.). Ως προς την προστασία των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην προμήθεια αντισηπτικών (για χρήση μόνο των εργαζομένων), τα οποία τοποθετήθηκαν σε σταθμούς, εκδοτήρια, γραφεία και όλους τους χώρους στους οποίους βρίσκονται οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες. Παράλληλα, προχώρησε στην παροχή αντισηπτικών σε όλους τους οδηγούς. Επιπλέον, σε όλες τις οθόνες των αστικών συγκοινωνιών (σε σταθμούς μετρό, στάσεις τηλεματικής, συρμούς μετρό, κτλ) επαναλαμβάνονται συνεχώς ενημερωτικά μηνύματα που υπενθυμίζουν τις οδηγίες προστασίας και προσωπικής υγιεινής, που πρέπει όλοι να τηρούν ως μέτρο προστασίας κατά της εξάπλωσης του κορωνοϊού. Ο Οργανισμός λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία του επιβατικού κοινού και των εργαζομένων. Τα εξειδικεύουμε ανάλογα με την εξέλιξη της κατάστασης, αλλά και τις κατευθύνσεις της Πολιτείας και καλούμε το επιβατικό κοινό να ακολουθεί και εκείνο με τη σειρά του τις σχετικές οδηγίες του ΕΟΔΥ για την προστασία από τον κορωνοϊό» είπε στο ΠΑΚΟΕ ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ, κ. Νίκος Αθανασόπουλος.
Ανησυχούν οι εργαζόμενοι
Την ανησυχία του για την αποτελεσματικότητα των μέτρων που έχουν ληφθεί από τις συγκοινωνιακές εταιρείες για την προστασία από τον κορωνοϊό, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για το επιβατικό κοινό, εκφράζει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών διά του προέδρου του Σπύρου Ρεβύθη.
Επισημαίνει ότι την ώρα που «σχολεία, θέατρα, δημόσιοι χώροι, πολιτιστικές και άλλες εκδηλώσεις μένουν κλειστές γιατί είναι αδύνατον να προστατευτούν αποτελεσματικά, σε αντιδιαστολή θεωρούν ότι ένα αντισηπτικό φτάνει για να προστατέψει το δίκτυο της ΣΤΑΣΥ, τους εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και τους δεκάδες εργαζομένους σε ένα δίκτυο που εκτείνεται σχεδόν σε όλη την Αττική».
Χαρακτηρίζει τα μέτρα, τα οποία έχει προτείνει ο ΟΑΣΑ και καλούνται να εφαρμόσουν οι συγκοινωνιακές εταιρείες «υποτυπώδη», προσθέτοντας ότι «δεν τηρούνται ούτε στο σωστό χρόνο ούτε στη σωστή ποσότητα». Ανέφερε επίσης ότι οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων «κάθε άλλο παρά μια στάση υπευθυνότητας και σοβαρότητας έχουν να επιδείξουν».
Τέλος, απαιτεί αυξημένα μέτρα και τήρηση των κανόνων υγιεινής αντάξια μιας σοβαρής χώρας όσον αφορά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεδομένου ότι οι χώροι της ΣΤΑΣΥ φιλοξενούν χιλιάδες επιβάτες και εργαζομένους καθ’ όλη τη διάρκεια. «Η ανησυχία των εργαζομένων και οι μαρτυρίες αυτών σε όλες τις υπηρεσίες της ΣΤΑ.ΣΥ, ότι ακόμα κι αυτά τα υποτυπώδη μέτρα που προτείνει ο ΟΑΣΑ και έπρεπε να εφαρμόσει η διοίκηση μας, δεν τηρούνται ούτε στον σωστό χρόνο, ούτε στην σωστή ποσότητα. Οι εργαζόμενοι της ΣΤΑ.ΣΥ είναι άρτια εκπαιδευμένοι στην αντιμετώπιση συμβάντων και διαχείρισης κρίσεων. Γνωρίζουν πολύ καλά την ψυχολογία του πλήθους και θα ήταν οι τελευταίοι που θα συνέβαλαν στην δημιουργία πανικού.
Δεν κινδυνολογούμε, αντιλαμβανόμαστε τον κίνδυνο να εξελιχθεί ένας αντιμετωπίσιμος ιός σε πανδημία με ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Οι χώροι της ΣΤΑ.ΣΥ με χιλιάδες επιβάτες σε όλη την διάρκεια της ημέρας και εργαζόμενους όλο το 24ωρο καθημερινά, είναι χώρος με υψηλή επικινδυνότητα για μια τέτοια εξέλιξη.
Δεν μπορεί να συγχωρεθεί καμιά επιπολαιότητα, καμιά ανευθυνότητα.
Οι διοικήσεις των εταιριών των συγκοινωνιών κάθε άλλο παρά μια στάση υπευθυνότητας και σοβαρότητας έχουν να επιδείξουν.
Απαιτούμε αυξημένα μέτρα και τήρηση κανόνων υγιεινής, αντάξιους μιας σοβαρής χώρας, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα μέσα μαζικής μεταφοράς».
Ακολουθούν πίνακες και διαγράμματα ατμοσφαιρικής ρύπανση και ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας από μετρήσεις που έγιναν σε σταθμούς του Μετρό τον Απρίλιο του 2020.