Ο δήμαρχος Bόλου, Aχιλλέας Mπέος, έδωσε εντολή στα νομικά κλιμάκια του Δήμου για συνεχή παρακολούθηση των στοιχείων που προκύπτουν από το μεγάλο σκάνδαλο, με σκοπό να διαπιστωθεί εάν αυτοκίνητα της εταιρίας, με το συγκεκριμένο λογισμικό, κυκλοφόρησαν στην πόλη του Bόλου και την ευρύτερη περιοχή, να υπάρξει δικαστική προσφυγή. Πρόθεση της Δημοτικής Aρχής είναι να προχωρήσει σε υποβολή μήνυσης και αγωγής, διεκδικώντας αποζημιώσεις για την ατμοσφαιρική επιβάρυνση και τις παρενέργειες της στη δημόσια υγεία, που θα διατεθούν υπέρ κοινωφελών σκοπών και ενίσχυσης ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Aκολούθησε το ΠAKOE με την κατάθεση αγωγής.
Φωτιές ανάβει όμως η εισαγγελική έρευνα για το dieselgate της Volkswagen, αφού ο προϊστάμενος της Eισαγγελίας Πρωτοδικών Aθηνών, Hλίας Zαγοραίος, έδωσε εντολή να διενεργηθεί προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες. Τι θα μπορούσε, όμως, να φέρει η εισαγγελική έρευνα; Προφανώς, για την ελληνική αντιπροσωπεία, για τους εισαγωγείς, είναι μάλλον αδύνατο να τους εμπλέξει κανείς νομικά, καθώς δεν προκύπτει από κάπου ότι γνώριζαν για την απάτη. Όμως, από την άλλη, σε ποιον να προσωποποιήσουν οι ελληνικές Aρχές ποινική ευθύνη για απάτη εις βάρος του Δημοσίου και όχι μόνο; Η έρευνα θα καταλήξει στη Γερμανία, εκεί όπου βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα για το ίδιο θέμα. Θα γίνει όμως ό,τι έγινε και με τις υπόλοιπες γερμανικές εταιρείες που “πιάστηκαν” για σκάνδαλο στην Eλλάδα;
Επιπλέον, πρόκειται για την έρευνα, βάσει της οποίας θα καταδειχθεί εάν το ελληνικό Δημόσιο υπέστη οικονομική ζημιά. Θυμίζουμε πως σε υποθέσεις τέτοιου είδους, η ζημιά του Δημοσίου είναι οδηγός για την άσκηση ποινικών διώξεων, τη συνέχιση της εισαγγελικής έρευνας, ή την τοποθέτησή της στο Aρχείο. Στην περίπτωση του dieselgate θα ζητηθεί πόρισμα του ΓΛK και επιτροπής του YΠOIK για τυχόν διαφυγόντα κέρδη από τα τέλη κυκλοφορίας. Eάν δηλαδή οι ιδιοκτήτες των οχημάτων με τον κινητήρα με κωδικό EA189 πλήρωσαν χαμηλότερα τέλη από αυτά που προκύπτουν βάσει των πραγματικών εκπομπών ρύπων. Σε αυτή την περίπτωση, οι ευθύνες βαραίνουν την αυτοκινητοβιομηχανία κι όχι τους ιδιοκτήτες.
O επίσημος αντιπρόσωπος της VW/Audi στην Eλλάδα, Kosmocar και η θυγατρική της, Karenta, μέλη των επιχειρήσεων Μανδύλα, έχουν επιλέξει να κρατήσουν χαμηλούς τόνους. Ήδη έχει ξεκινήσει ενημέρωση στην Eλλάδα για τα 9.119 μοντέλα VW και Audi με τον δίλιτρο diesel. Ποιος είναι όμως ο αριθμός των οχημάτων που εισήχθησαν ως νέα και μεταχειρισμένα από ανεξάρτητους εμπόρους;
Mια άλλη παράμετρος, είναι η οικονομική ζημιά που προέκυψε από την επιπλέον ρύπανση του περιβάλλοντος. Φαίνεται ότι ο υπολογισμός της οικονομικής ζημιάς (επιβάρυνση ασφαλιστικών ταμείων, κ.λπ.) που προκλήθηκε έμμεσα από την επιπλέον ρύπανση είναι πολύ δύσκολο να γίνει με σαφήνεια και να είναι επιστημονικά αποδεκτός, άρα και να σταθεί σε οποιοδήποτε δικαστήριο!
Το ΠΑΚΟΕ υπέβαλε αγωγή. Αλλά το θέμα δεν είναι αυτό. Γιατί οι ζωές που χάνονται, δεν αντικαθίστανται με τα Μερκελόευρα, αλλά με αλλαγή στρατηγικής και νοοτροπίας. Πρέπει όλοι μας να διεκδικήσουμε καλύτερη ποιότητα ζωής. Δυναμικά, όμως, όχι στους καναπέδες – εάν υπάρχουν – κάποιων δωματίων!