top Καταναλωτής

10-9-2013 ΆΝΑΡΧΟΣ Ο ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ

Με το πρόσχημα της αντισυγματικότητας του προηγούμενου Νόμου 4014/2011 που αποφάσισε το Συμβούλιο της Επικρατείας (αναμένεται η έκδοση της απόφασης) καταστρώθηκε, συζητήθηκε και ψηφίστηκε στις 8 Αυγούστου ο Νέος Νόμος 4178/2013 για την Αυθαίρετη Δόμηση. Χρήσιμος, απαραίτητος, καλύτερος από τον προηγούμενο αλλά και με πολλές παραλείψεις, λάθη, ελλέιψεις, κενά και πλήθος εξαιρέσεων, που αν δεν προσεχθούν και διορθωθούν νομικά μπορεί να οδηγήσουν σε οικοδομική αναρχία και να βλάψουν περισσότερο το κοινωνικό σύνολο από ότι θα το ωφελήσουν. Βέβαια το κράτος θα εισπράξει κάποια δίς ευρώ ούτως η αλλοιώς και δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι ο Νόμος έγινε με αυτό το σκεπτικό, όπως είμαστε σίγουροι τώρα πιά ότι έγινε με τον προηγούμενο Νόμο 4014.

Είναι η τέταρτη νομοθετική παρέμβαση για τις Αυθαίρετες κατασκευέςαπό το 1983 όταν ήταν υπουργός ο κ. Αντώνης Τρίτσης, ο οποίος είχε ένα πολύ ενδιαφέρον όραμα για τον Πολεοδομικόσχεδιασμό της Χώρας και ένα πολυτελές Αυθαίρετο στην Κεφαλλονιά (όπως έδειξε το ΠΑΚΟΕ στην εκπομπή του στο Κανάλι Zoomστις 25  Αυγούστου).

Πρώτα ο Νόμος Γιώργου Σουφλιά 3775/09 που προέβλεπε την τακτοποίηση των ημιϋπαίθριων χώρων, ακολούθησε ο Ν. 3843/2010 της Τίνας Μπιρμπίλη που κατοχύρωνε την τακτοποίηση των ημιϋπαίθριων χώρων, υπογείων, πάρκινγκ,  σοφιτών και άλλων χώρων εντός του όγκου του κτιρίου για 40 χρόνια.

Τελευταίος Νόμος επιβράβευσης των αυθαιρετούντων ήταν ο Ν. 4014/2011 του Γ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος ρύθμιζε για 30 χρόνια ημιϋπαίθριους, πάρκινγκ, υπόγεια, σοφίτες και γενικότερα αυθαίρετες κατασκευές με αρκετά τσουχτερά πρόστιμα.

Και ερχόμαστε στην 1η Αυγούστου 2013 όπου στην Ζ’ συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής ψηφίζεται ο Νόμος 4178/ΦΕΚ 174Α,  8-8-2013 «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης – Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις».

Το πρώτο που διερωτώμαι είναι πώς με τόσα ψηφισθέντα «Περιβαλλοντικά Ισοζύγια» υπάρχουν σήμερα περίπου 100.000 Αυθαίρετες Κατασκευές σε δασικές εκτάσεις ;

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και ας δούμε μερικά λάθη και ελλείψεις του Νέου Νόμου 4178/2013.

Άρθρο 7

Παράγραφος 2

Αναφέρεται ότι με μέριμνα του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) εισάγονται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 6 μηνών από την δημοσίευση του παρόντος για όλη την Επικράτεια αεροφωτογραφίες της 28.7.2011 και ότι  «Από τις σχετικές αεροφωτογραφίες αποδεικνύεται ο χρόνος της αυθαίρετης κατασκευής». Αυτό είναι μερικώς σωστό. Δεν περιλαμβάνει πλήθος περιπτώσεων αυθαίρετων κατασκευών που δεν φαίνονται στις αεροφωτογραφίες (το έχουν ανακαλύψει ήδη και το εκμεταλλεύονται οι γραικοί) , όπως Υπόγεια, Πατάρια, Σοφίτες, Στέγαστρα που κλείστηκαν κλπ. Αυτές οι Αυθαίρετες Κατασκευές είναι μεγάλης επιφάνειας δεν είναι ένας ευκαταφρόνητος αριθμός. Για παράδειγμα αναφέρω ότι έχουν τακτοποιηθεί σοφίτες με επιφάνεια 170-250 τ.μ. !

Πως θα αποδείξει ένας που θέλει να γίνει «νομότυπος», έστω και και εκ των υστέρων μετά την κατασκευή του αυθαιρέτου του,  ότι η Σοφίτα του κτίστηκε μαζί με το σπίτι του το 1993 π.χ. ; Και μην βρεθεί κανένας αφελής να ισχυρισθεί ότι θα προσκομίσει «δημόσια έγγραφα» διότι δεν υπάρχουν. Εκτός αν πιστεύετε ότι όταν έκτιζε το Αυθαίρετό του έκανε Καταστάσεις ενσήμων στο ΙΚΑ η το δήλωσε στην Αστυνομία η στην Πολεοδομία και έχει τα έγγραφα αυτά… Ο ισχυρισμός ότι θα παρουσιάσει το έγγραφο ηλεκροδότησης της ΔΕΗ επίσης δεν ισχύει διότι η ΔΕΗ δεν ηλεκτροδοτούσε ποτέ Αυθαίρετα Κτίσματα.

Άρθρο 14

Παράγραφος 2α

Αναφέρεται ότι «οι εργασίες κατασκευής του φέροντος οργανισμού πραγματοποιήθηκαν πρό της 28.7.2011 και η θεώρηση για την έναρξη των εργασιών, από την Αστυνομική Αρχή, έλαβε χώρα προ της 28.7.2011» ενώ στην παράγραφο β του ίδιου άρθρου γράφεται «σε κάθε περίπτωση η έναρξη των οικοδομικών εργασιών του φέροντος οργανισμού πριν την 28.7.2011..»

Ποιό από τα δύο ισχύει ;  Διότι εάν ο φέρων οργανισμός άρχισε π.χ. στις 20.7.2011 σίγουρα δεν τελείωσε στις 28.7.2011…  Να θεωρηθεί ως λάθος η παράλειψη η «παραθυράκι» όπως θα πίστευε ο δύσπιστος πολίτης ;

Άρθρο 23

Παράγραφος 2

Αναφέρεται «που έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση με τον Ν. 1337/82 (Α33)». Θα πρέπει να διευκρινιστεί «με την Β’ Φάση» διότι τα περισσότερα αυθαίρετα εξαιρέθηκαν της κατεδάφισης προσωρινά με την Β’ Φάση. Στην Γ’ Φάση ελάχιστα αυθαίρετα «έφθασαν» και πέτυχαν οριστική εξαίρεση από κατεδάφιση.

Παράγραφος 3

Δεν διευκρινίζεται εάν μπορεί να μεταβιβασθεί ένα ακίνητο που ευρίσκεται εν μέρει σε «απαγορευμένο» χώρο (δασική έκταση, αιγιαλός, δημόσια έκταση, κλπ.) και εν μέρει εκτός απαγόρευσης.

Παράγραφος 3δ

Προβλέπεται «αυθαίρετη κατασκευή η αλλαγή χρήσης που έχει εκτελεστεί η εγκατασταθεί στο εντός του εύρους του εξώστη τμήμα πάνω από κοινόχρηστο χώρο της πόλης» :  Διατηρείται δηλαδή ο εξώστης που αυθαίρετα κλείστηκε και έγινε δωμάτιο ακόμα και εαν είναι πάνω από πρασιά. Διατηρείται έτσι η αισθητική της πόλης με εξοχές, παράγκες, τζαμαρίες και ότι άλλο ασχημαίνει την εικόνα της…

Παράγραφος 4

Θα έπρεπε να προφλεφθεί, έστω και με κάποια περίοδο χάριτος λόγω προσαρμογής, αντίστοιχη διάταξη και για τις ενοικιάσεις, διότι δεν είναι δυνατόν να ενοικιάζει κανείς μία κατοικία για την οικογένειά του ανασφαλή και ενδεχομένως επικίνδυνη.

Παράγραφος 6

Με την παράγραφο αυτή τροποποιείται η ισχύουσα Νομοθεσία χωρίς να αναφέρεται (ότι καταργείται το άρθρο … η συμπληρωματικά ισχύει ……) πουθενά ;  Διότι δεν προβλέπεται οριστική απαγόρευση ασκήσεως επαγγέλματος μηχανικού στον ισχύοντα Ν. 7830/70 (στο άρθρο 30 η ανώτατη ποινή που προβλέπεται είναι στέρηση αδείας ασκήσεως επαγγέλματος για 20 μήνες)

Άρθρο 24

Παράγραφος 1α

Όπως είναι διατυπωμένο είναι σαν να παρακινεί τους ιδιοκτήτες να αυθαιρετήσουν, εφόσον έχουν αποπερατώσει τον σκελετό, βλέπουν τι αυθαιρεσίες θέλουν να κάνουν και τις δηλώνουν με τον νέο Νόμο !

Παράγραφοι 1γ και 1δ

Με την υπάρχουσα διατύπωση προβλέπεται διατήρηση αυθαιρέτων εκτός σχεδίου σε μή άρτια οικόπεδα (είναι σαν να γίνεται  νομιμοποίησή τους) . Αυτά μπορεί να είναι βίλλες, πολυτελή ξενοδοχεία κλπ. Με ποιό κανόνα δικαίου θα πληρώσει το Ειδικό Πρόστιμο ο φουκαράς με το αυθαίρετο τροχόσπιτο 30 τ.μ, κύρια κατοικία που στεγάζει την οικογένειά του και , ενδεχομένως, μετά από 30 χρόνια θα κληθεί να ξαναπληρώσει ενώ η πολυτελής βίλλα των 700 τ.μ. εκτός σχεδίου θα είναι για πάντα Νόμιμη ;

Παράγραφος 2

Τι θα πεί «ο φερόμενος ως ιδιοκτήτης η συνιδιοκτήτης του ακινήτου» ;

Αυτός που το έχει με χρησικτησία δηλαδή η ο συνιδιοκτήτης που καταπάτησε κοινόχρηστο χώρο ;

Δεν τους άρεσε «ο ψιλός κύριος» που προβλεπόταν στον Ν. 3843/2010 ;

Παράγραφος 2α

Πρέπει να συμπληρωθεί μετά «το εμβαδόν» και «οι αυθαιρετες μικροκατασκευές χωρίς εμβαδόν που υπολογίζονται με αναλυτικό προϋπολγισμό» αλλοιώς είναι σαν να μην πρέπει να δηλωθούν αυτές.

Παράγραφος 2αα

«η τεχνική έκθεση θα βασίζεται σε μακροσκοπικό οπτικό έλεγχο,…»

Μέχρι τώρα για να πάρει κανείς Άδεια Οικοδομής για προσθήκη ορόφου σε υπάρχουσα κατασκευή χρειαζόταν τεχνική έκθεση ύστερα από αυτοψία  που υπογράφεται από δύο έμπειρους πολιτικούς μηχανικούς. Πως είναι δυνατόν αυτό να αντικατατσαθεί από τον μακροσκοπικό οπτικό έλεγχο ενός μηχανικού που μπορεί να είναι και αρχιτέκτονας, τοπογράφος, ΤΕΙ που δεν έχουν το νόμιμο δικαίωμα αλλά ούτε και την απαιτούμενη παιδεία για να ελέγξουν την στατική επάρκεια ενός κτιρίου ;  Έτσι με αυτή την διαδικασία θα οδηγηθούμε σε σειρά τακτοποιήσεων πολλών οικοδομών στην Ελλάδα και ο μεν ιδιοκτήτης θα μένει με την ψευδαίσθηση ότι το κτίριό του έχει ελεγχθεί αντισεισμικά-στατικά και επομένως είναι ασφαλές, ο δε αρμόδιος για την τακτοποίηση μηχανικός, να φέρει την κύρια ευθύνη για οποιαδήποτε αστοχία της κατασκευής προκύψει στο μέλλον. Ευτυχώς για τους μηχανικούς το ΤΕΕ Τμήμα Ανατολικής Κρήτης επεσήμανε το πρόβλημα και κυκλοφόρησε Υπόδειγμα Συμφωνητικού ιδιοκτήτη-μηχανικού στο οποίο αναφέρεται «το δελτίο δομικής τρωτότητας και η αναλυτική τεχνική έκθεση έκθεση αρμόδιου μηχανικού δεν συνιστούν μελέτη στατικής επάρκειας του φέροντος οργανισμού και κατά συνέπεια δεν παραπέμπουν σ ευθύνες που ορίζει σε αντίστοιχες περιπτώσεις η νομοθεσία. Επίσης στο προαναφερθέν Συμφωνητικό αναφέρεται «όλες οι απαιτούμενες μελέτες και βεβαιώσεις συντάσσονται μόνο από τους έχοντες το σχετικό δικαίωμα Διπλωματούχους Μηχανικούς η Τεχνολόγους Μηχανικούς».  Άς τα προσέξουν ιδιαίτερα αυτά οι μηχανικοί που ασχολούνται με την Τακτοποιηση Αυθαιρέτων.

Μα ποιανού φαεινή ιδέα ήταν αυτή η αντιμετώπιση;  Είναι ποτέ δυνατόν με μακροσκοπικό έλεγχο να δεί ένας μηχανικός την δομική τρωτότητα ενός κτιρίου ;   Απαράδεκτο και επικίνδυνο. Και θα βάλουμε και τους τουρίστες σε μακροσκοπικά ελεγμένα – στατικά –  κτίρια ;  Απορώ πως δεν μας πείρανε είδηση οι κουτόφραγκοι να εκδώσουν κάποια οδηγία απαγόρευσης ….

 

Άρθρο 27

Παράγραφος 3.

Είναι απαράδεκτο ότι δεν έχει προφλεφθεί μία ανοχή στις διαφορές διαστάσεων 2% έως 10 εκ.,  στις επιφάνειες 5% έως 10 τ.μ. ώστε να μην υποχρεούται σε Δήλωση Αυθαιρέτου ο ιδιοκτήτης που είναι μέσα στα παραπάνω πλαίσια ανοχής. Επίσης να μην τιμωρείται ο μηχανικός (και το πρόστιμο για τον μηχανικό είναι ορθώς,  τσουχτερό) όταν υποπέσει σε λάθος υπολογισμό μέσα στα όρια των προαναφερθέντων ανοχών.  Διότι και ο μηχανικός δεν είναι ένα αλάνθαστο ηλεκτρονικό ρομπότ, άνθρωπος είναι.

Επίλογος

Κατανοώ και συμφωνώ με την ανάγκη του Κράτους να μαζέψει χρήματα.

Κατανοώ τον ιδιοκτήτη που δεν μπορεί να υποβληθεί και στο έξοδο της μελέτης στατικής επάρκειας.

Κατανοώ ακόμη ακόμη ότι το Κράτος έβγαλε γρήγορα- γρήγορα στο πόδι – έναν Νόμο, τον 4014 για να εισπράξει χρήματα.

Δεν κατανοώ όμως μετά από περισσότερο από 2 χρόνια να εξακολουθεί να ενδιαφέρει το Κράτος μόνο η είσπραξη χρημάτων.  Τι περιβαλλοντικό ισοζύγιο και πράσινα και μπλέ άλογα ;  (τα κόκκινα απεσύρθηκαν). Λεφτά θέλουμε για τους δανειστές μας.

Όχι Κύριοι.

Να πάρετε λεφτά με αξιοπρέπεια, εξασφαλίζοντας την ασφαλή διαβίωση των πολιτών και των τουριστών στα αυθαίρετα κτίσματα.   Με αίσθημα δικαίου να αναγκάσετε να πληρώσουν οι αυθαιρετήσαντες. Όχι αυθαίρετη βίλλα 600 τ.μ. προ του 1975 και αυθαίρετο κονάκι 30 τ.μ. προ του 1975 να πληρώνουν το ίδιο (500 ευρώ). Όχι αυθαίρετη βίλλα 800 τ.μ. εκτός σχεδίου να νομιμοποιείται πρακτικά και η αυθαίρετη κύρια κατοικία του φουκαρά των 40 τ.μ. εντός σχεδίου να τακτοποιείται για 30 χρόνια και, ενδεχομένως, να κληθεί ξαναπληρώσει τότε.

Όχι κάνοντας τον μηχανικό αλάνθαστο ρομπότ που για 8 εκατοστά (π.χ.) διαφορά στις διαστάσεις κινδυνεύει να χάσει το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος.

Όσο για το Περιβαλλοντικό σας ενδιαφέρον όλα αυτά τα χρόνια, πράγματι  φαίνεται από το γεγονός ότι υπάρχουν 100.000 αυθαίρετα σε δασικές εκτάσεις !

Είχατε όλο τον χρόνο να διορθώσετε τα κακώς κείμενα (που είναι πολλά, εδώ αναφέρθηκαν μόνο μερικά χαρακτηριστικά). Μπορούσατε να βρείτε τρόπο να σταματήσει οριστικά αυτό το αίσχος της αυθαίρετης δόμησης.

Ένα ζευγάρι Γερμανών κουτόφραγκων αγόρασε σε Κυκλαδίτικο νησί το 1990 μία μεζονέτα για να κάνει τις διακοπές του στην μαγευτική Ελλάδα. Και έρχεται τώρα το Ελληνικό Κράτος και του ζητάει να πληρώσει Πρόστιμο γιατί  τμήμα της μεζονέτας του είναι αυθαίρετο !  ‘Εκανα 2 μήνες για να τους πείσω να πληρώσουν. Δεν μπορούσε να καταλάβει πως αφού αγόρασε με Άδεια Οικοδομής, με σχέδια, σε Συμβολαιογράφο, πληρώνοντας όλους τους φόρους, ένα σπίτι μετά από 20 χρόνια το Ελληνικό Κράτος του λέει ότι παρανόμησε. Μα εγώ δεν έχω ποτέ παρανομήσει στη ζωή μου μου έλεγε.  Ο κουτόφραγκος…

Θάνος Πετρογιάννης                                                                                                                                                     πολιτικός μηχανικός                                                                                                                                                       Αντιπρόεδρος Δ.Σ. ΠΑΚΟΕ